David versus Goliath: Vlaams schoenenbedrijf haalt slag thuis tegen Adidas

Bron © BELGA

Bovenaan het design van Adidas, onderaan dat van Shoe Branding Europe. Foto: if

Het Vlaamse schoenenbedrijf Shoe Branding Europe uit Oudenaarde heeft van het Europees Hof van Justitie gelijk gekregen in zijn dispuut met het Duitse sportmerk Adidas. Dat hof heeft woensdag namelijk bevestigd dat Adidas een bepaald gebruik van drie parallelle strepen op sportkledij niet kan claimen als merk.

Het is niet de eerste keer dat het Vlaamse Shoe Branding Europe en Adidas met elkaar in de clinch gaan over het gebruik van strepen op sportkledij. Eerder won Adidas al een zaak tegen het design van Shoe Branding Europe met twee opvallende schuine strepen aan de zijkant van schoenen. Dat ontwerp leek namelijk te veel op de (beschermde) drie strepen van Adidas.

Maar in een andere ‘streepjeskwestie’ bijt Adidas dus in het stof. In 2014 diende het Duitse sportmerk een ander ontwerp in bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de EU (EUIPO), een merkaanvraag voor drie parallel lopende strepen van dezelfde lengte die op gelijke afstand van elkaar staan, ongeacht in welke richting ze op het product zijn aangebracht.

Shoe Branding Europe verzette zich tegen die aanvraag. Het Europese merkenbureau gaf hen in 2016 gelijk en verklaarde het Adidas-merk met drie parallelle strepen nietig “bij gebrek aan onderscheidend vermogen”. Volgens het EUIPO had het merk niet mogen ingeschreven worden. Adidas ging in beroep tegen die beslissing, maar krijgt nu ongelijk van het Hof van Justitie. Dat hof bevestigt het eerdere oordeel van het merkenbureau.

Door jvh
VOOR ABONNEES
Laad meer berichten...