Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

26/06/2019 - Unknown
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De kern van de processie: het zeventiende-eeuwse zilveren reliekschrijn van Sint-Gummarus. CVR

Vorig jaar liepen er nog zo’n 1.300 mensen mee, waaronder heel veel jongeren

Sint-Gummarusprocessie officieelerkend als immaterieel erfgoed

Lier

-

De Sint-Gummarusprocessie in Lier prijkt voortaan in de Vlaamse Inventaris van het Immaterieel Cultureel Erfgoed. Die lijst geeft een overzicht van niet-tastbaar erfgoed: gewoontes, gebruiken, kennis en praktijken in Vlaanderen die ‘geborgen’ worden.

De Sint-Gummarusprocessie trekt traditioneel op de eerste zondag na 10 oktober, de feestdag van Sint-Gummarus, door enkele straten van het Lierse stadscentrum. “Onze processie is voor alle duidelijkheid geen verkleedpartij, maar wel een opstappen van Lierse verenigingen met hun heiligen en met vlaggen, vaandels en processietoortsen. Elke vereniging die Liers of een beetje Liers bloed heeft, wil daarbij zijn. Elk jaar krijgen we trouwens nieuwe aanvragen. Vorig jaar liepen er zowat 1.300 mensen mee, waaronder heel veel jongeren”, zegt Jos Van Rompay, voorzitter van de Broederschap Sint-Gummarus.

Muziekkorpsen begeleiden de processie. Dan volgen andere Gummarusparochies, onder meer uit Emblem (Ranst) en uit de Nederlandse gemeenten Enkhuizen, Steenbergen en Wagenberg, net als beelden van de voormalige parochies in Mechelen en Antwerpen.

Veertiende eeuw

Deze groepen vormen als het ware de voorhoede en omkadering van de kern van de processie: het zeventiende-eeuwse zilveren reliekschrijn van Sint-Gummarus. De Sint-Gummaruskas, zoals die gemeenzaam genoemd wordt, weegt zo’n 850 kilogram en wordt gedragen door zestien mannen van het Genootschap van de Kasdragers van Sint-Gummarus.

Jos Van Rompay Broederschap Sint-Gummarus “De oudste geschreven documenten over onze processie dateren uit de veertiende eeuw”

“De processie kent een jarenlange traditie. De oudste geschreven documenten dateren uit de veertiende eeuw, maar wellicht heeft de processie en de verering van onze heilige al veel langer bestaan. In de periode na het Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie (1965) werd de processie enkele jaren in de kerk gehouden. Hugo Breugelmans en mijn vader Jozef zorgden ervoor dat sinds 1977 de processie elk jaar weer door de Lierse straten trekt”, zegt Jos Van Rompay.

De Broederschap nam meer dan een jaar geleden het initiatief om bij de Vlaamse overheid de erkenning tot immaterieel erfgoed aan te vragen. “We lieten ons hiervoor begeleiden door Freya Vancraeynest van vzw Histories en Jeroen Janssens van erfgoedcel Kempens Karakter. Zo ontstond een borgingsplan om ervoor te zorgen dat dit erfgoed bewaard blijft en kan evolueren. Deze erkenning betekent dus niet alleen een waardering, maar houdt ook voor de Broederschap een belangrijke opdracht in.”

“Het bestuur van de Broederschap is dan ook heel gelukkig en trots dat de Sint-Gummarusprocessie voortaan naast het al aanwezige Unesco-werelderfgoed (het belfort en het begijnhof) op de erfgoedkaart komt. De erkenning geeft ons alleszins het enthousiasme om het werk voort te zetten”, besloot Jos van Rompay.