Voor het eerst meer dan tienduizend elektrische auto’s in Vlaanderen

Voor de Nissan Leaf werden de meeste premies aangevraagd. Foto: rr

Is 2019 het jaar van de doorbraak voor de elektrische wagen? Het gaat alleszins de goede kant uit, want voor het eerst rijden meer dan 10.000 volledig elektrische auto’s op Vlaamse wegen en nooit zijn zoveel premies aangevraagd om er één te kopen. “Nog lang niet voldoende, maar de tendens is duidelijk”, zegt minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD).

U heeft hem wellicht ook al zien zoeven in het straatbeeld: de Tesla Model 3. De laatste telg uit de Tesla-stal is mee verantwoordelijk voor de boost in de verkoop van elektrische auto’s in Vlaanderen. Toch betaalt u voor dat goedkopere model nog een stevige 48.780 euro. Ook voor het populairste model, de Nissan Leaf, moet u 36.540 neertellen.

Om die hoge aankoopprijs wat te compenseren, kunnen Vlamingen sinds 1 januari 2016 een premie aanvragen. Die bedraagt 2.000 euro voor de duurdere modellen tot 4.000 euro voor de goedkopere. De eerste twee jaar kwamen die premies amper van de grond, maar nu lijken we toch onze weg te hebben gevonden naar de subsidiepot. In de eerste helft van 2019 werden al 593 premies aangevraagd, terwijl dat er in heel 2018 slechts 415 waren. Tussen januari en juni ging het om 2,2 miljoen euro aan premies. Ook de elektrische motorfiets doet het overigens goed, met 459 aanvragen.

“De aankoop van volledig elektrische voertuigen stijgt al gestaag sinds september, met een piek in juni. Hierdoor durven we te spreken van een onmiskenbare tendens”, zegt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD). Voor het eerst zijn nu meer dan tienduizend elektrische wagens ingeschreven in Vlaanderen.

Goed nieuws voor de luchtkwaliteit en het klimaat, maar in verhouding tot het totale wagenpark blijft het aandeel elektrische wagens wel beperkt. Het gaat immers slechts om 0,3 procent van alle auto’s in Vlaanderen. De overheid heeft zich zelf de doelstelling van 60.000 elektrische auto’s tegen 2020 opgelegd, maar die ambitie is nog veraf.

Buren doen het beter

Jochen De Smet, voorzitter van de Belgische federatie van elektromobiliteit Avere, vindt het dan ook te vroeg om te spreken van de grote doorbraak. “Zeker in vergelijking met de ons omliggende landen is er nog werk aan de winkel”, zegt hij. “In Nederland zijn in één jaar tijd 60.000 volledig elektrische wagens verkocht. En in Noorwegen is één op de twee nieuw verkochte wagens elektrisch.”

2020 wordt wel een keerpunt. “Europa legt de autoconstructeurs dan veel strengere normen op voor de CO2-uitstoot”, zegt De Smet. “Het gaat om gemiddelden die autobouwers op het hele gamma moeten halen. De uitstoot van de benzine- en dieselwagens zullen ze dus moeten compenseren door meer elektrische auto’s te verkopen. Dat zal de prijs beïnvloeden, net als de steeds goedkoper wordende batterijen. Tegen 2022, 2023 zal de productie van een elektrische auto ongeveer evenveel kosten als een wagen op fossiele brandstoffen.”

- Aangevraagde premies -

1) Nissan Leaf (151 aanvragen)

2) Tesla 3 (144)

3) Renault Zoe (118)

4) Hyundai Kona (45)

5) Kia 1 Niro (25)

Door Jens Vancaeneghem en Farid El Mabrouk