Studiebegeleiders stellen fouten van examencommissie aan de kaak: “De willekeur, de foutieve evaluaties, het tart alle verbeelding”

Bron © BELGA

Themabeeld Foto: Shutterstock

Foutieve evaluaties, foutieve puntentellingen en vragen die niet aansluiten bij de leerstof: dat zijn enkele van de zaken die studiebegeleidingsbureau INzicht aanklaagt in een open brief aan de centrale examencommissie. De open brief werd woensdag op de Facebookpagina van het bureau geplaatst.

Wie nog een kans wil wagen om af te studeren aan het basisonderwijs, het secundair onderwijs of voor bepaalde richtingen van het hoger niet-universitair onderwijs, kan examens afleggen bij de centrale examencommissie. Maar de verbetering van die examens blijkt niet altijd correct te verlopen, beweert studiebegeleidingsbureau INzicht. De voorbije maanden ging INzicht tientallen keren op inzage bij examens die studenten hebben afgelegd bij de examencommissie. Bij 10 procent van de ingekeken examens waren de punten verkeerd opgeteld, stelt het bureau vast.

“Wat we reeds meerdere keren te zien kregen en hoe er wordt omgegaan met opmerkingen tart alle verbeelding. De willekeur van evaluatie, de foutieve evaluaties, het aantal vragen die gesteld worden die niet aansluiten bij de vakfiches, de puntenindeling die niet aansluit bij de geëvalueerde eindtermen, de foutieve puntentellingen,... allemaal schering en inslag. Wij hebben nog geen enkel examen ingekeken zonder een van bovenstaande problemen op te merken. Dat is niet één examen, dat zijn er niet tien maar dat zijn er reeds een hele stapel”, aldus Stef Allein, die de open brief namens INzicht schreef. “Dit is een zorgwekkende situatie: de kans is reëel dat leerlingen onrechtmatig worden gebuisd.”

Ook heeft het bureau kritiek op de manier waarop feedback wordt geleverd. Studenten mogen hun examens komen inkijken, maar krijgen nooit persoonlijke feedback. De centrale examencommissie was donderdag niet bereikbaar voor commentaar vanwege de Vlaamse feestdag.

Door jvh