NMBS vreest jaar vol spoorellende door overdaad aan werken door Infrabel: “Ze verwittigen ons veel te laat”

Het zit er bovenarms op tussen de NMBS en spoorbeheerder Infrabel. De NMBS wil op een aantal trajecten meer treinen inleggen, maar kan dat niet omdat Infrabel heel veel spoorwerken tegelijk plant. “Ze verwittigen ons veel te laat”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Samen met de andere spooroperatoren roept de NMBS ­Infrabel op eindelijk een coördinatieorgaan op te richten.

De wrevel kwam gisteren aan de oppervlakte. Tijdens een presentatie voor de Oost-Vlaamse gemeenten zei de NMBS dat ze best wel voor meer capaciteit wil zorgen, maar daarin gehinderd wordt door Infrabel, dat te veel werkzaamheden tegelijk uitvoert. In mei 2020 bijvoorbeeld is Infrabel op bijna veertig plaatsen ­tegelijk aan het werk. “Dat ­beperkt de capaciteit”, stelt de NMBS. “De werken kunnen ook leiden tot een tijdelijke vermindering van het aanbod of tot een vermindering van de betrouwbaarheid.”

De NMBS onderzoekt al een tijdje hoe ze het treinaanbod kan uitbreiden. Het is de bedoeling treinen vroeger in de ochtend en later op de avond te laten rijden, en ’s avonds tussen Gent en Brussel meer treinen te voorzien. Ook wil de NMBS een aantal nieuwe ­verbindingen starten.

NMBS vreest jaar vol spoorellende door overdaad aan werken door Infrabel: “Ze verwittigen ons veel te laat”

Maar die goede wil wordt ­gehinderd door Infrabel, dat ongecoördineerd allerlei spoorwerken uitvoert, zo klinkt het. “Wij weten vaak veel te laat welke werken gepland zijn”, zegt NMBS-woordvoerder ­Dimitri Temmerman. “Infrabel overlegt veel te weinig, en te vaak worden wij voor vol­dongen feiten geplaatst.”

“Begrijp niet waar het probleem kan zitten”

Infrabel begrijpt de kritiek niet. “Wij houden wel degelijk overlegvergaderingen”, zegt woordvoerder Thomas Baeken. “Meestal weet de NMBS een halfjaar tot een jaar op voorhand waar wij gaan werken. Behalve natuurlijk als er iets onverwachts gebeurt, waardoor wij dringend moeten ingrijpen. Men wil toch niet dat er ongevallen gebeuren doordat wij dringende onderhouds­werken uitstellen? Ik begrijp echt niet waar het probleem kan zitten.”

Nochtans, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman, is de NMBS niet de enige spooroperator die klaagt. ­Samen met onder meer Thalys, Eurostar en een aantal goederenmaatschappijen heeft de NBMS vrijdag een brief gestuurd naar Infrabel, met de vraag dringend het wettelijk voorziene coördinatieorgaan op te richten.

Via dat orgaan hoopt de NMBS beter betrokken te worden in de planning van de vele werken, en nauwer te kunnen overleggen over de werven zelf en de manier waarop Infrabel de capaciteit bij storingen beheert.

Door Bart Moerman