Ryanair snoeit in winteraanbod

Bron © BELGA

Foto: EPA-EFE

Door problemen met de Boeing 737 MAX en de trage levering van nieuwe toestellen, gaat Ryanair snoeien in zijn winterprogramma. In Europa zouden sommige basissen zelfs gesloten worden, al is nog niet bekend waar. Voor volgende zomer zal het aanbod van Ryanair minder groeien dan verwacht. Dat maakte de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij dinsdagochtend bekend.

Ryanair vliegt onder meer met de geplaagde Boeing 737 MAX, die sinds twee dodelijke crashes aan de grond moet blijven. De luchtvaartmaatschappij zal gebruik blijven maken van het toestel, maar weet nog niet wanneer dat toestel opnieuw de lucht in mag. Ryanair houdt er rekening mee dat dit tot december kan duren.

Voor het winterseizoen, dat in de luchtvaartsector in november van start gaat, zal Ryanair dus snoeien in zijn aanbod. Sommige basissen zullen gesloten worden, klinkt het. Waar precies maakt nog deel uit van onderhandelingen met luchthavens. Daarbij wordt in de eerste plaats gekeken naar verlieslatende of slecht presterende basissen. Ryanair gaat hierover ook gesprekken starten met de vakbonden.

Voor het zomerseizoen rekent de Ierse luchtvaartmaatschappij op dertig nieuwe toestellen, in plaats van de voorziene 58. De groei zal dus kleiner uitvallen dan verwacht: 3 procent in plaats van 7 procent. Voor de periode tot maart 2021, rekent Ryanair op 157 miljoen passagiers. Dat zijn er 5 miljoen minder dan gepland. De eerste Boeing MAX200-toestellen -die een aparte certificatie vereisen- verwacht Ryanair in januari of februari volgend jaar.

“Kwart van alle Ryanair-luchthavens worden gesubsidieerd”

Bijna een kwart (24 procent) van alle 214 luchthavens in Europa die gebruikt worden door lagekostenmaatschappij Ryanair, ontvangen subsidies. Dat blijkt dan weer uit een analyse van lobbyorganisatie ‘Transport & Environment’. Die hekelt het feit dat de belastingbetaler dus mee bijdraagt aan de toename van de CO2-uitstoot.

In de analyse werd enkel rekening gehouden met kleine luchthavens. De lijst is dus niet volledig, klinkt het. Bovendien zijn overheden niet altijd transparant en werd voor een deel (8 procent) van de luchthavens uitgegaan van het feit dat ze niet levensvatbaar zijn zonder subsidies gezien het lage aantal passagiers.

Van de 52 luchthavens die subsidies ontvangen, ligt het merendeel in Frankrijk en in Italië. Charleroi is met 8 miljoen passagiers per jaar niet opgenomen in de studie, maar T&E meent dat ook deze luchthaven overheidssteun ontvangt. “De steun draagt bij tot de recorduitstoot van de luchtvaartindustrie en is mogelijk in strijd met de Europese regeling rond staatssteun”, zegt T&E. De Commissie werkt aan een herziening van overheidssteun in de sector.

Begin dit jaar bleek uit een studie van T&E al de luchtvaartsector een grote vervuiler is in Europa. Ryanair was opgeklommen tot de top tien van hoogste CO2-uitstoot op het continent. “De Commissie moet dan ook snel een einde maken aan de overheidssteun hiervoor. Ze zou het voorbeeld moeten volgen van de koolmijnen, waarvoor de Europese lidstaten in 2010 verplicht werden om de steun af te bouwen en sluitingsplannen te voorzien. Met betrekking tot het klimaat is luchtvaart het nieuwe steenkool”, klinkt het.

Door jvh