Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Abonnee worden? Kies je leesformule

Ooit zo populair, maar de Belg lust geen softijs meer: “De schuld van die cowboys”

Producent softijsmachines vreest voor het einde van het ooit zo populaire ijsje

Ooit zo populair, maar de Belg lust geen softijs meer: “De schuld van die cowboys”

“In de jaren negentig stonden de klanten tot aan de overkant van de zeedijk aan te schuiven voor softijs”, zegt Davy Plaetevoet. “Maar die tijd is al lang voorbij.” Foto: Simon Mouton

Het einde van het ooit zo populaire softijs is nabij in België. Dat zegt producent en marktleider Carpigiani, die het aantal machines met liefst 80 procent zag zakken. Op de zeedijk zagen ze het succes ook – euh – wegsmelten. “Ooit stonden ze tot aan de overkant van de dijk voor zo’n ijsje”, luidt het bij De IJsbeer in De Panne. “Maar toen kwamen plots de verhalen.”

Davy Plaetevoet
Kinderen kiezen nu liever voor smaken als smurfenijs, bubblegum, witte chocolade,...

In het buitenland marcheren die typische zachte en luchtige ijsjes op een hoorntje wel nog. In de Verenigde Staten zijn ze zelfs een hype en likken hipsters er aan zwartgeblakerde softijsjes die dan ook ...