Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

22/07/2019 - Binnenland
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

200.015 ritten werden geschrapt, dat is meer dan een vervijfvoudiging in vergelijking met 2013. Een vijfde van de geschrapte ritten is volgens de uitleg van De Lijn het gevolg van een personeelstekort, twee derde door stakingsacties.  BELGAIMAGE

Nooit eerder werden zoveel ritten van De Lijn geschrapt, vakbond wijst naar personeelstekort

“Even geduld, uw buschauffeur moet nog worden aangeworven”

Vorig jaar werden meer dan 200.000 ritten van De Lijn geschrapt. “Door het grote personeelstekort”, klinkt het bij de vakbond. De vervoersmaatschappij en Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) willen het tij doen keren met een rits maatregelen, waaronder een startpremie van 1.000 euro voor wie voor De Lijn wil werken.

Zo wil De Lijn meer chauffeurs rekruteren

Als er op iedere bus of tram die in 2018 werd geschrapt slechts tien mensen stonden te wachten, dan werden vorig jaar meer dan twee miljoen mensen teleurgesteld. 200.015 ritten werden geschrapt, dat is meer dan een vervijfvoudiging in vergelijking met 2013. In haar verdediging wijst De Lijn naar de 98,2 procent van de 11 miljoen ritten die wél wordt gereden. “Maar we zijn ons ervan bewust dat voor de reiziger elke geschrapte rit er één te veel is”, zegt woordvoerster Inge Debruyne. Twee derde van de geschrapte ritten wijt De Lijn aan stakingsacties, een vijfde aan personeelstekort.

In totaal werken zo’n 5.500 chauffeurs bij De Lijn en ondanks verwoede aanwervingscampagnes blijven heel wat vacatures openstaan. Chauffeur is een knelpuntberoep. Al nam De Lijn volgens Debruyne en Loos verschillende maatregelen om het personeelstekort weg te werken (zie kaderstuk). “We willen enkel niet toegeven op het vlak van veiligheid en rijvaardigheid.” De vervoersmaatschappij krijgt, na de bekendmaking van het trieste dieptepunt wat het aantal geschrapte ritten betreft, extra hulp van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Ik wil een startpremie van 1.000 euro invoeren om het aantrekkelijker te maken om te komen werken bij De Lijn.”

Opleiding aanpassen

Jan Coolbrandt, voorzitter van ACV Openbare Diensten, heeft zijn twijfels bij de cijfers die de vervoersmaatschappij bekendmaakte. “Ze proberen vermoedelijk het enorme personeelstekort te verdoezelen door het grootste probleem aan stakingen toe te schrijven.” De vakbondsman vindt het hoogstnodig om snel chauffeurs aan te werven. Hij ziet daarvoor een aantal pistes. “Wij pleiten voor een voortraject waardoor korter geschoolde mensen ook de mogelijkheid krijgen om chauffeur te worden. Het is niet omdat je de opleiding aanpast aan dat soort kandidaten dat je geen goede opleiding meer kan organiseren. Daarnaast moet de chauffeur een hoger loon krijgen en moet De Lijn aan zijn arbeidsorganisatie werken. Maak gewoon betere roosters. Nu ligt de werkdruk veel te hoog en moeten chauffeurs hyperflexibel zijn.”

Aantal geschrapte ritten

2013

37.353

2018

200.015

Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) die het probleem al meermaals aankaartte, wijst ook op het onveiligheidsgevoel dat rond het beroep hangt dat weggewerkt moet worden. Door extra veiligheidspersoneel en camera’s. “Anders vrees ik dat we volgend jaar nog meer geschrapte ritten tellen.”

Zo wil De Lijn meer chauffeurs rekruteren

 Taalvereiste voor Nederlands naar omlaag: grammaticale fouten worden bij de aanwerving door de vingers gezien, maar de chauffeur moet wel de klant en de dispatcher kunnen verstaan.

 (Brug)gepensioneerde chauffeurs opnieuw inschakelen: zij zouden op hun vertrouwde lijnen van vroeger worden ingezet.

 Mogelijkheid om slechts enkele uren per week te werken.

 Rijlessen voor het busrijbewijs in de opleiding aanbieden.

 Speciaal telefoonnummer voor mensen die niet online willen of kunnen ­solliciteren.

  Startpremie van 1.000 euro.

 De wachtperiode inkorten: vandaag moet je een jaar wachten om opnieuw te solliciteren als je een keer niet weerhouden bent.(thv)