24 uur in 1 beeld (dankzij 1.400 foto’s)

Trafalgar Square in Londen in 2013, een beeld binnen de ‘Day to Night’-reeks. Foto: Stephen Wilkes / Taschen

Een filmpje in een foto: fotograaf Stephen Wilkes slaagt erin. Met het project ‘Day to Night’ heeft de New Yorker een indrukwekkende reeks beelden gemaakt die een hele dag in één collage vat, van ochtendgloren tot avondrood.

“Het is geen timelapse”, zegt Wilkes. “Eigenlijk ben ik een straatfotograaf, maar dan vanuit de lucht.” Zijn werkwijze: hij kruipt in een kraan boven postkaartplekken en blijft er zitten, 24 tot 36 uur lang. Om intussen gemiddeld 1.400 foto’s te nemen met de hand. “Ik stop gewoon en kijk, kijk, kijk. Het is bijna als meditatie.”

Daarna volgt opnieuw een maand van kijken, kijken, kijken, om de 50 beste momenten uit alle foto’s uit te kiezen en bij elkaar te ‘blenden’. Onder de locaties die al een collage kregen: de Eiffeltoren, Shanghai, Times Square op Nieuwjaarsavond, het Serengeti National Park in Tanzania, en zelfs de inhuldigingsspeech van Barack Obama in 2013 in Washington D.C.

24 uur in 1 beeld (dankzij 1.400 foto’s)
Foto: Stephen Wilkes / Taschen

Het idee voor de techniek stamt uit 1996, toen Wilkes gevraagd werd voor een driezijdige, uitplooibare panoramafoto op de set van ‘Romeo + Juliet’, de film van Baz Luhrmann. Een decor dat ter plekke nogal vierkant bleek te zijn - dus haalde hij de mosterd bij collega-collage-artiest David Hockney en knutselde hij 250 foto’s van de set samen tot één panoramisch shot. Intussen werkt hij al tien jaar aan ‘Day to Night’, waarvan de foto’s nu ook gebundeld zijn in een boek.

Door sobu
AANGERADEN