Laatste seizoen ‘Orange is the new black’ lokt kwart meer kijkers

De cast van ‘Orange is the new black’ geeft zijn fans na dit seizoen de vrijheid. Foto: Photo News

Na zeven seizoenen moeten de fans afscheid nemen van de gevangenis van Litchfield. En dat doen ze met tegenzin en massaal. Want het laatste seizoen van Orange is the new black is van alle seizoenen het populairste op Netflix in de Verenigde Staten.

LEES OOK. RECENSIE. ‘Orange is the new black’ schuwt ook in sterk laatste seizoen controverse niet (+)

Er keken 24 procent meer mensen naar de eerste aflevering de dag na de première op 26 juli dan tijdens dezelfde periode voor de première van seizoen zes. Dat blijkt uit analyse van Parrot Analytics, opgevraagd door het Amerikaanse Variety. Waar het derde seizoen de dag na de release al 42 miljoen Amerikaanse kijkers kon overtuigen, doet het laatste seizoen nu 73 procent beter. Maar liefst 72 miljoen Amerikanen keken al daags nadien naar het nieuwe seizoen. Het vorige seizoen hield het op 58 miljoen kijkers.

LEES OOK. Waarom Amerikaanse fictiereeksen vaak langer doorgaan dan Vlaamse : “De kijkers zijn verwend” (+)

Uit diezelfde resultaten blijkt ook dat de interesse in OITNB in de VS het hoogst lag in de eerste zeven dagen na de release. Liefst 28 procent hoger dan in het Verenigd Koninkrijk, de op één na grootste markt. Over het algemeen staat Orange is the new black na de lancering van het laatste seizoen tweede in de ranking van de Netflix Originals een week na release. Enkel Stranger things doet het – wel enorm veel – beter met meer dan 200 miljoen kijkers binnen de week na release van het nieuwe seizoen. La casa de papel, Lucifer en Queer eye vervolledigen de top vijf.

Door eadp