Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Abonnee worden? Kies je leesformule

Eén jaar na de ramp in Genua: de Morandi-brug sleurde ook de Benetton-clan mee de dieperik in

Eén jaar na de ramp in Genua: de Morandi-brug sleurde ook de Benetton-clan mee de dieperik in

Foto: AP / Isopix

Mode is voor de familie Benetton niet meer dan een schnabbel. Het grote geld komt van het uit­baten van vliegvelden, tolbruggen en -wegen. Voor de Benettons was the sky the limit en 2018 een boerenjaar. Tot een jaar geleden de Morandi-brug in Genua als een kaartenhuisje in elkaar stuikte. De ramp sleurde de familie mee de dieperik in. United Colors of Benetton werd United Killers of Benetton.

Toen in 1965 in een piepklein winkeltje in Belluno de eerste met de hand gebreide truien van Giuliana werden verkocht, zou niemand durven te ­ver­moeden dat de familie Benetton de grootste uitbater van tolinfrastructuur ter wereld zou worden

Benetton staat gekend voor zijn uitgekiende communicatiestrategie. Met campagnes die al even groots als controver­sieel zijn. Van de Unhate-campagne met een kussende paus en een imam, het harde beeld ...