Wie zijn iPhone-batterij zelf probeert te vervangen, krijgt voortaan dit te zien

Bron © iFixit

Foto: shutterstock

Apple gebruikt een nieuw trucje om te vermijden dat iemand anders dan een van hun erkende herstellers de batterij van een iPhone probeert te vervangen. Probeer je het toch zelf, dan krijg je een foutmelding te zien, zelfs als je een officiële Apple-batterij hebt gekocht.

Eerst krijg je een “dienstmededeling” waarin Apple je laat weten dat er een probleem is met de nieuwe batterij. Als je erop klikt, word je doorverwezen naar de instellingen van je iPhone. Bij het luikje ‘Batterijgezondheid’ staat dan een bericht dat zegt: “Niet in staat om te verifiëren dat deze iPhone een echte Apple-batterij heeft. En daarom is de informatie over de batterijconditie niet beschikbaar.” Kortom: je krijgt minder informatie te zien over je batterij.

Volgnes iFixit, een website die fungeert als reparatiehandleiding voor tal van multimediatoestellen, gebruikt Apple het trucje onder meer voor de iPhone XR, XS en XS Max. “Dit is geen bug, maar een bewuste beslissing”, zo luidt het. “Volgens ons gaat dit een stap te ver.”

Wie zijn batterij laat vervangen bij een officiële hersteller van Apple betaalt daar niets voor als de iPhone nog onder garantie valt. Is dat niet meer het geval, dan betaal je 49 euro of zelfs 69 euro bij een nieuwer toestel. Niet-erkende herstellers zijn vaak goedkoper, maar meestal zijn er ook nefaste gevolgen voor je smartphone.

Door mtm
VOOR ABONNEES