Met duizend in de rij om pizza te mogen leveren: fietskoerier is populaire job

Foto: Katrijn Van Giel

Wie bij Deliveroo aan de slag wil als fietskoerier, staat soms maanden op de wachtlijst. De maaltijdbezorger krijgt namelijk zo’n duizend aanvragen per maand te verwerken. En dat terwijl de arbeidsomstandigheden van de werknemers al meermaals op de korrel werden genomen.

Een onzeker uurloon, weinig of geen sociale rechten en een uitholling van de sociale zekerheid. Vakbonden zijn niet mals voor maaltijdbezorgdiensten als Deliveroo en Uber Eats. Volgens hen moeten de freelancekoeriers de benen van onder hun lijf fietsen om toch maar aan een minimumloon te geraken, al is dat dan nog geen garantie.

Toch lijken die mogelijk precaire arbeidsomstandigheden potentiële maaltijdbezorgers niet af te schrikken, integendeel. In ons land krijgt Deliveroo elke maand zo’n duizend aanvragen van mensen die fietskoerier willen worden. Die moeten soms maanden op de wachtlijst staan vooraleer ze effectief aan de slag kunnen. “Er zijn veel meer aanvragen dan plaatsen”, zegt Rodolphe Van Nuffel, de Belgische woordvoerder van het Britse bedrijf. “En we willen garanderen dat elke koerier ook voldoende bestellingen kan afwerken, zodat hij of zij genoeg verdient.”

Volgens Van Nuffel zijn er ondertussen 2.600 Deliveroo-koeriers actief in Antwerpen, Brussel, Gent en nog acht andere Belgische steden. De algoritmes van de applicatie kunnen vrij accuraat voorspellen hoeveel bestellingen op welk tijdstip worden gedaan, en de vloot wordt daar telkens op afgestemd. Hoeveel koeriers er exact op de wachtlijst staan, is seizoensgebonden. “Als studenten met vakantie gaan of afstuderen en een vaste job vinden, komen er vaak plaatsen vrij.”

Voorrang met scooter

In gesloten Facebookgroepen kaarten de potentiële koeriers de lange wachttijden geregeld aan. Deliveroo zet steeds vaker in op koeriers met gemotoriseerde scooters en brommers. Het bedrijf hoopt zo in grotere zones actief te kunnen zijn. Volgens enkele bezorgers krijgen rekruten met een scooter nu ook voorrang op de fietsers, maar dat ontkent Van Nuffel formeel.

“Dat er wachtlijsten zijn, verbaast me niet”, zegt Ive Marx, hoogleraar en arbeidsmarktspecialist aan de Universiteit Antwerpen. “Voor velen is het een aantrekkelijke manier van bijklussen, en de werktevredenheid ligt behoorlijk hoog.”

Marx verwijst naar een studie van Margot Pinseel, die voor haar masterthesis aan de UA een enquête deed bij bezorgers van Deliveroo. Hoewel er verschillen zijn naargelang het statuut van de koeriers, blijkt flexibiliteit een belangrijke troef, en dat compenseert deels de ontevredenheid over “de sociale bescherming, bescherming in geval van ongeval of diefstal, het beloningssysteem en de kwaliteit van het werk”, besluit Pinseel.

Door Korneel Delbeke en Eline Vandegehuchte
VOOR ABONNEES