Klanten buizen Bpost: zes op de tien Vlamingen ondervonden vorig jaar problemen

Bron © BELGA

Foto: FRED DEBROCK

Het is pover gesteld met de klanttevredenheid bij Bpost. Zes op de tien Vlamingen hebben vorig jaar problemen ondervonden bij de ontvangst of verzending van brieven. Ook de pakjesdienst scoort op zowat alle vlakken slechter dan de concurrentie. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop, waarover Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag berichten.

Test Aankoop hield een steekproef bij zo’n 2.100 Belgen. Liefst 49 procent van hen geeft aan dat het in de voorafgaande twaalf maanden minstens één keer fout liep bij het verzenden of ontvangen van hun post. In de meeste gevallen wordt de envelop in de verkeerde bus gedropt (30 procent), is de levering meer dan een week te laat (28 procent) of komt de brief zelfs nooit aan (22 procent).

Daarnaast scoort Bpost slechter bij de levering van pakjes dan zijn concurrenten. Alleen op het vlak van stiptheid doet één andere speler het slechter.

Vragen bij onderzoek

Bpost zegt zich vragen te stellen bij de methodologie van het onderzoek. Volgens eigen cijfers - “afkomstig van een extern agentschap en ze worden naar het BIPT (de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector, nvdr) gestuurd - reikt Bpost 98 procent van de priorbrieven tijdig uit en belandt 99,8 procent van de non-priorpost op tijd in de brievenbus. Voorts wordt 97 procent van de pakjes afgeleverd binnen enkele uren nadat bpost ze zelf ontvangen heeft.

Het postbedrijf behandelt naar eigen zeggen elke dag ongeveer 7 miljoen brieven en meer dan 200.000 pakjes.

Bpost zegt het onderzoek van Test Aankoop niet te hebben gekregen. Het stelt zich vragen bij de methodologie, maar nodigt Test Aankoop uit voor overleg.

Door gjs
Laad meer berichten...