Selfies doen je onzeker en weinig succesvol lijken: neem liever een ‘posie’

Foto: Getty Images

Hoe meer selfies je post op sociale media, hoe minder leuk, succesvol en zelfzeker mensen je zullen vinden. Je kiest dus beter voor een posie, een klassieke door iemand anders genomen foto van jezelf. Dat blijkt uit een onderzoek van psychologen van Washington State University (WSU), die gepubliceerd werd in Journal of Research on Personality.

Vijf jaar geleden begon Chris Barry, professor Psychologie aan WSU, met een eerste onderzoek. Toen leefde de overtuiging heel erg dat mensen die veel selfies posten op Instagram vermoedelijk narcisten zijn die vooral met zichzelf bezig zijn en weinig geven om anderen. Hij probeerde het posten van selfies te linken aan narcistische persoonlijkheden, maar zonder succes.

“Dat onderzoek leidde nergens toe, we vonden niets”, zegt Barry. “Dat zette ons aan het denken. Het is niet omdat er geen rechtstreeks verband is tussen iemands persoonlijkheid en de foto’s die hij neemt, dat er geen verband is tussen de fotokeuze en hoe iemands persoonlijkheid door anderen bekeken wordt.”

Twee groepen

De nieuwe studie werd meteen in de steigers gezet. Barry analyseerde met studenten Psychologie van WSU en mensen van de universiteit van Southern Mississippi de gegevens van twee groepen studenten.

De eerste groep bestond uit 30 studenten van een publieke universiteit in het zuiden van de VS. Hen werd gevraagd om een vragenlijst over hun persoonlijkheid in te vullen. Zij gaven toestemming om de onderzoekers hun laatste 30 posts op Instagram te laten gebruiken. Die posts werden gecategoriseerd volgens het feit of het selfies of posies (klassieke door iemand anders genomen foto’s, nvdr) waren, maar ook volgens het voorkomen van de persoon op de foto, de achtergrond, relaties met andere mensen, activiteiten en ga zo maar door.

De tweede groep bestond uit 119 studenten van een universiteit in het noordwesten van de VS. Zij moesten de Instagramprofielen van de eerste groep beoordelen op 13 punten, zoals egocentrisme, laag zelfbeeld, extraversie en succes. Ze mochten daarvoor alleen de 30 foto’s gebruiken die ze mochten bekijken.

Beter posies

Barry en zijn team keken daarna of er eigenschappen waren die terugkwamen bij bepaalde zaken die te zien waren op de foto’s. De resultaten zijn opmerkelijk. Studenten die meer posies postten, werden beschouwd als mensen met een hoger zelfbeeld, meer zin voor avontuur en succesvoller dan wie veel selfies postte. De studenten beoordeelden hen ook als minder eenzaam, beter te vertrouwen en met meer potentieel om een goede vriend te zijn.

Precies het omgekeerde van die eigenschappen werd vastgesteld bij wie vooral selfies postte. Vooral selfies waarin het uiterlijk centraal staat, zoals foto’s waarop mensen poseren voor de spiegel, werden als erg negatief bestempeld.

Nog interessant: studenten die als erg egocentrisch beschouwd werden, hadden in bijna alle gevallen meer volgers op Instagram en volgden zelf ook meer mensen. De onderzoekers merkten ook dat hoe ouders de deelnemers in de tweede groep waren, hoe negatiever ze de eerste groep beoordeelden op succes, medeleven met anderen, openheid voor nieuwe zaken en hoe leuk ze hen vonden.

“Zelfs wanneer de foto’s van twee personen dezelfde inhoud hadden, bijvoorbeeld beelden van een reis, zouden de foto’s van de selfienemer als negatiever beschouwd worden”, zegt Barry.

Verklaring?

De onderzoekers hebben verschillende theorieën om hun resultaten te verklaren. Zo kan de algemeen positieve reactie op posies verklaard worden door het feit dat die foto’s natuurlijker ogen en hetzelfde zijn als de manier waarop iemand het tafereel echt ziet. Een andere verklaring is dat selfies minder frequent gepost werden dan posies. Er één zien, kan betekenen dat er iets vreemds is aan de situatie. “Je houdt maar beter rekening met ons onderzoek bij je volgde post”, aldus Barry.

Door gjs
VOOR ABONNEES