Zo wil Zalando je beter helpen om de juiste maat te vinden
© REUTERS
Webwinkel Zalando wil klanten beter helpen om er online de juiste maat uit te kiezen. Daarmee wil het bedrijf enerzijds het grote aantal retours terugdringen, anderzijds wil het mensen die nog niet durven te bestellen aanzetten om dat wel te doen. Dat zegt Stacia Carr, die zich met de maatproblematiek bezighoudt, aan RetailDetail.
Uit cijfers van de webwinkel blijkt dat zo’n 20 procent van de klanten terughoudend is om een kledingstuk aan te kopen. Dat resulteert in veel retourzendingen. Die kosten Zalando geld en maken de ervaring van de klant niet zo aangenaam. “Eén op de drie teruggezonden items keert terug door de verkeerde maat. Dat heeft veel onnodige verzendingen tot gevolg”, zegt Carr.
Persoonlijk advies
Om het probleem in de toekomst te verhelpen, denken Carr en haar team aan enkele korte- en langetermijnoplossingen. Momenteel staat er in de beschrijving van veel items al of deze eerder groot of klein uitvallen, op basis van de beoordelingen van andere klanten.
Er wordt ook geëxperimenteerd met gepersonaliseerd advies. Als klant kun je een eigen maatprofiel aanmaken en beheren. Achter de schermen wordt rekening gehouden met je persoonlijke account en je bestelhistoriek, kwestie van je te kunnen informeren over de maat die het best bij je lichaam past. “Want bij sommige merken heb je maatje 36, terwijl je bij een ander label maatje 28 hebt.”
Scans
Verder zijn er plannen om bodyscans te realiseren. Klanten van de personal shopping-dienst Zalon zullen er eerst kennis mee maken, maar op grote schaal bodyscannen is nog niet meteen voor in de praktijk. Volgens Carr zou het perfect zijn om je eigen lichaam te scannen, een avatar te maken en zo steeds de juiste maat toegestuurd te krijgen. Er zijn echter twee belangrijke struikelblokken. Klanten willen misschien geen details over hun lichaamsbouw delen, laat staan dat de omstandigheden waarin wordt gescand - slechte lichtinval of achtergrond - altijd ideaal zouden zijn.
Beste van Plus
Lees ook
Nieuwe pop-upzaak verkoopt overschotten van Zalando en Bol.com aan halve prijs
Nieuwe pop-upzaak in Hasselt verkoopt overschotten van Zalando en Bol.com aan halve prijs
Zalando wil honderden banen schrappen
Zalando stopt met overnemen van tweedehandskleding van klanten in ruil voor geld: “Aanbod komt niet overeen met vraag”
Video
Hoofdpunten
Ook Belgische professoren ondertekenden oproep van tech-ondernemers voor pauze in AI-ontwikkeling: “Er is iets aan de gang dat we niet onder controle hebben”
Zeven verdachten van verijdelde aanslagen aangehouden
Na desillusie in Qatar is Duivelsgekte er weer: “Ik heb sommige spelers in één match meer tackles zien uitvoeren dan Witsel in de jongste tien jaar”
Jumbo bevestigt dat het overweegt om met sportsponsoring te stoppen: “Maar we maken ons geen zorgen”
Paus Franciscus moet “enkele dagen” in ziekenhuis blijven met luchtweginfectie
Schokkend: motorrijder in de lucht geslingerd nadat roekeloze automobilist voor hem bocht maakte
Werknemer gebruikt drinkwatertank voor duizenden inwoners stiekem als toilet: “Walgelijk”
Nederlands nieuwsprogramma biedt excuses aan voor foto’s van Auschwitz tijdens segment over spoor
Tweede seizoen ‘House of the dragon’ ingekort, maar er is ook goed nieuws voor de fans