Aangepaste Stint mag nog niet de weg op in Nederland

Het nieuwe model van de Stint. Foto: Telegraaf

De aangepaste Stint - de bolderkar waar vorig jaar in de Nederlandse gemeente Oss een zwaar ongeval mee gebeurde - mag nog niet de weg op. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) in Nederland geeft geen positief advies.

De fabrikant achter de Stint heeft drie types laten keuren. De RDW stelt dat het voertuig op veel verschillende punten veiliger is geworden, maar nog niet voldoet aan alle nieuwe eisen.

Zo heeft de vernieuwde Stint tien zitplaatsen, terwijl er maximaal acht mogen zijn. Ook moet de snelheid beperkt worden tot 17 kilometer per uur en ontbreekt er nog informatie in de verplichte risicobeoordeling. De RDW benadrukt dat de fabrikant wel op de goede weg is. De remmen, stuurrichting en gordels voldoen bijvoorbeeld wel aan de nieuwe eisen.

Het was eerder de bedoeling dat de nieuwe Stint al vanaf het begin van het nieuwe schooljaar de weg op zou gaan.

Stint-fabrikant Edwin Renzen laat in een reactie weten zich geen zorgen te maken. “We wisten dat deze aanvraag afgekeurd zou worden, omdat we nog niet alle onderdelen daarin verwerkt hadden. Zo hebben we nu een rolbeugel aangebracht, die extra bescherming biedt als het voertuig op zijn kop gaat. We gaan nu gewoon opnieuw een aanvraag doen en dan verwachten we dat het hele proces nauwelijks vertraging gaat oplopen en dat het voertuig snel goedgekeurd wordt.”

Hij wil niet speculeren over de termijn. De kwestie van de tien zitplaatsen is volgens Renzen geen probleem, omdat het ministerie al aangekondigd heeft daar een uitzondering voor te willen maken. Het ministerie bevestigt dat het aantal stoeltjes geen rol speelt.