600 Australiërs doen hun beklag over “misselijkmakend” spotje voor maandverband, maar makers krijgen lof van overheid

Bron © BBC

Een reclamefilmpje dat voor het eerst menstruatiebloed toonde op de Australische televisie, overtrad de uitzendregels niet. Dat heeft de Australische televisieregulator beslist.

Het maandverbandmerk Libra liet vorige maand enkele spotjes uitzenden waarin onder andere bebloed ondergoed en menstruatiebloed op een vrouwenbeen te zien was. Daarna volgde de tekstboodschap “Maandstonden zijn normaal. Ze tonen zou ook normaal moeten zijn.”

Meer dan 600 Australiërs waren het daar duidelijk niet mee eens, en deden hun beklag bij de regulator, meer dan over eender welk ander reclamefilmpje dit jaar. Ze beschreven de campagne als “aanstootgevend en ongepast”, en “misselijkmakend”.

“Vrouwen hoeven zich niet te schamen”

Die klachten werden nu collectief verworpen. Sterker nog: de televisieregulator had lof voor de boodschap die de makers wilden brengen. “Deze campagne promoot gelijkheid tussen geslachten, en demystificeert menstruatie”, klinkt het. “Vrouwen hoeven zich niet te schamen over menstruatie.”

Ook Asaleo Care, het bedrijf dat Libra op de markt brengt, benadrukt dat de reclameboodschappen bedoeld waren om “het taboe en de gevoelens van schaamte die sommige vrouwen en meisjes bij hun maandstonden voelen te doorbreken.”

Door jvh