Kris Peeters pleit voor één Europees systeem van lage emissiezones: “Nu zorgt het voor verwarring”

Foto: Kris Hossey

In verschillende EU-landen bestaan in totaal al 225 lage emissiezones om de meest vervuilende voertuigen uit de stad te houden. Maar zo goed als nergens wordt hetzelfde systeem gebruikt. Zelfs in ons land werkt de LEZ in Antwerpen anders dan in Brussel. “Dat heeft een duidelijke invloed op de interne markt en zorgt voor verwarring bij automobilisten, bij vakantiegangers, maar ook bij professionelen zoals vrachtwagenchauffeurs”, zegt Kris Peeters.

De CD&V’er wil daarom dat de Europese Commissie voor één systeem zorgt. Uiteraard kunnen de steden dan zelf nog beslissen wanneer en waar bepaalde wagens geweerd worden, maar dan zal de verwarring al een pak minder groot zijn. Er zou overigens ook één registratiesysteem moeten komen voor wie naar het buitenland trekt. Wie zich één keer registreert, kan vanaf dan in alle EU-lidstaten terecht. Peeters wil ook dat er een keuze wordt gemaakt tussen LEZ’s die met nummerplaatherkenning werken en LEZ’s waar wagens een sticker moeten hebben. Als er voor een sticker wordt gekozen, moet die voor de hele EU gelden, klinkt het.

Door fem