Onrust bij personeel Brussels Airlines

Bron © BELGA

Bij de werknemers van Brussels Airlines heerst heel wat ongerustheid over de gevolgen die de luchtvaartmaatschappij zal ondervinden van de problemen bij touroperator Thomas Cook in België.

Brussels Airlines vervoerde het overgrote deel van de Thomas Cook-klanten die met het vliegtuig op reis gingen. Volgens Brussels Airlines zelf zal er “uiteraard een impact zijn op de financiële resultaten”, maar is het nog te vroeg voor een concrete inschatting. Donderdag is er een al langer geplande ondernemingsraad, de bonden hopen dan meer informatie te krijgen.

“Er is heel wat ongerustheid bij het personeel. Ik krijg veel telefoontjes met vragen”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond. “We willen graag klaarheid”, zegt ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond.

Hoe groot zijn de schulden?

De vakbonden hebben geen bijzondere ondernemingsraad aangevraagd, omdat er donderdag al een gewone ondernemingsraad was gepland. Ze hopen daar antwoorden te krijgen op een reeks vragen. “Hoe groot zijn de schulden van Thomas Cook bij Brussels Airlines?” is er daar eentje van. De luchtvaartmaatschappij gaf enkele dagen geleden immers zelf aan dat er al enkele weken achterstallige betalingen waren.

“Zijn de problemen bij Thomas Cook België ingecalculeerd in het Reboot-plan?” is nog zo’n vraag. Reboot is het besparingsplan waar de directie momenteel aan werkt. Of nog: “Zullen er gevolgen zijn voor het personeel?”

Brussels Airlines nam eind 2017 het grootste deel over van de Belgische luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines Belgium, waaronder twee vliegtuigen en de 160 piloten en boordpersoneelsleden. Als gevolg daarvan zou Brussels Airlines ongeveer 80 procent van de mensen gaan vervoeren die bij Thomas Cook een vliegvakantie boekten, klonk het toen. Het gaat om honderdduizenden reizigers per jaar. Dankzij de overname kon Brussels Airlines de vloot ook efficiënter beheren, door de vliegtuigen ’s weekends in te zetten voor vakantievluchten.

Overnemer

De vakbondslui beseffen dat er sowieso nog veel onzekerheid is. “Alles hangt ook af van wat er gaat gebeuren met Thomas Cook”, zegt Van Hoof. “Komt er een overnemer of loopt het toch nog slecht af?”

Bij Brussels Airlines zelf klinkt het ook dat het op dit moment nog heel moeilijk is om de gevolgen precies in te schatten. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat andere spelers in het gat springen dat Thomas Cook zou achterlaten.

Touroperator Thomas Cook België vroeg woensdag voor drie vennootschappen, samen goed voor 75 werknemers, het faillissement aan. De bedoeling is om een doorstart te maken met Thomas Cook Retail België, het grootste deel van het bedrijf (501 werknemers). Een en ander is het gevolg van het faillissement van de Britse moedergroep Thomas Cook.

VOOR ABONNEES