Aangeboden door AXA

Zo leef je langer gezond

© Shutterstock

We leven steeds langer, en er komen dus steeds meer senioren bij. Het best is natuurlijk dat je die extra jaren ook in goede gezondheid doorbrengt. Deze vijf simpele tips kunnen daarbiij helpen.

Mediahuis Brand Studio

In 2018 bedroeg de gemiddelde levensverwachting bij geboorte in België al 81 jaar. Een eeuw geleden was dat nog maar 55 jaar! Er komen dus steeds meer senioren bij. Uiteraard willen we die extra levensjaren graag in goede gezondheid doorbrengen. Dr. Mathijs Goossens van de Stichting tegen Kanker deelt tips om langer gezond te leven.

‘De meest voorkomende gezondheidsproblemen bij senioren zijn kanker, hart- en vaatziekten, COPD (een ziekte van de luchtwegen) en diabetes. Die vier samen zijn verantwoordelijk voor 40% van de verloren gezonde levensjaren bij senioren’, zegt Mathijs Goossens. ‘Het goede nieuws is dat je je risico op een van deze vier aandoeningen kan verkleinen. Bovendien hebben veranderingen in je levensstijl vaak een positieve invloed op meerdere risico’s: bijna alles wat goed is om kanker te voorkomen, verlaagt ook de kans op andere chronische ziekten.’

1. Stop met roken

De belangrijkste tip die Mathijs Goossens kan geven is stoppen met roken. Een derde van alle kankers heeft immers te maken met tabak. ‘Als je stopt met roken, daalt het risico op hart-en vaatziekten en kanker duidelijk, het risico op COPD verdwijnt bijna helemaal. Het is bovendien nooit te laat om te stoppen. Je levenskwaliteit wordt onmiddellijk beter, en na een paar weken zal je al merken dat je fysieke conditie erop vooruitgaat.' Bij Tabakstop, een gratis dienst van Stichting tegen Kanker, vind je hulp om te stoppen met roken, en steun om vol te houden.

2. Beweeg voldoende

Voldoende bewegen verlaagt het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, en kan de klachten bij COPD verzachten. Maar hoeveel is voldoende? Je gaat van elke expert nét iets anders horen, en dat kan verwarrend zijn. ‘Zorg ervoor dat je elke dag ongeveer dertig minuten beweging krijgt’, zegt Mathijs Goossens. Als je maar aan 5 dagen komt dan is dat ook OK. Dan heb je in totaal tussen de 2,5 en 3,5 uur per week actief. Alles waar je lichtjes van buiten ademt bent telt mee: stevig wandelen, in de tuin werken, de ramen lappen telt dus ook. Wie pas begint met bewegen, kan best samen met een huisarts, fysiotherapeut of begeleider in een sportschool bekijken wat haalbaar is.

3. Eet gezond

Wat we eten heeft een directe invloed op onze gezondheid. ‘Het beste is het Mediterraans dieet: vezelrijk, met beperkte hoeveelheden vlees, veel groenten en fruit. Bewerkt vlees en suiker kun je best beperken. Je hoeft ze niet volledig van je menu te schrappen. Het belangrijkst is dat je dieet op lange termijn haalbaar blijft’, vertelt Mathijs Goossens.

4. Beperk alcoholgebruik

Er is lang gedacht dat matige alcoholconsumptie een positieve invloed op de gezondheid had. Maar dat blijkt niet zo te zijn, weet Mathijs Goossens. ‘Het ging in die onderzoeken echt over minimale hoeveelheden, een half glas per week, en het voordeel van bijvoorbeeld sport is vele malen groter. Nu, we willen zeker geen maatschappij van geheelonthouders. Via acties zoals Tournée Minérale willen we er wel toe bijdragen dat alcohol minder een automatisme wordt.' Het nieuwe advies is: als je alleen aan je lichamelijke gezondheid denkt, drink dan geen alcohol. Vind je het sociale aspect ook belangrijk, beperk je dan ieder geval tot maximum één (vrouwen) of twee (mannen) glazen per dag.

5. Vermijd overgewicht

De vijfde en laatste tip: vermijd overgewicht. ‘Er is een duidelijk verband tussen overgewicht en bepaalde soorten kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. We weten nog niet precies hoe overgewicht het risico op kanker verhoogt, maar het is wel duidelijk dat het om meerdere kankers gaat.’

De Stichting tegen Kanker ondersteunt het wetenschappelijk onderzoek naar deze ziekte, de begeleiding van patiënten en hun familie, en de opsporing en preventie. Daarvoor rekent de Stichting tegen Kanker op de hulp van vrijwilligers, donateurs en bedrijven.

AXA Belgium steunt de Stichting tegen Kanker in het kader van ‘Preventie', één van de twee hoofdthema’s van AXA’s Corporate Responsibility strategie. Zo is AXA nationale partner van Levensloop en worden AXA-medewerkers aangezet om deel te nemen aan de regionale Levensloopcampagnes. Daarnaast steunt AXA Tournée Minérale en worden regelmatig fondsenwervingen ingezet ten voordele van Stichting tegen Kanker, bijvoorbeeld tijdens de Corporate Responsibility Week.

Waarom AXA en De Plezantste Gemeente?

Een gemeente waar het plezant vertoeven is, daar wint iedereen bij. Net daarom slaan AXA en Het Nieuwsblad de handen in elkaar. Waar Het Nieuwsblad een jaar lang de plezantheidsgraad in alle Vlaamse gemeenten zal vaststellen, staat AXA voor de gemeenten klaar om ze allemaal stuk voor stuk nog plezanter en veiliger te maken. Door met het juiste advies lokale besturen te ontzorgen, kun je je focussen op wat er echt toe doet: een betere en plezantere buurt!

Meer weten over hoe AXA jouw gemeente ontzorgt? Hier vind je meer informatie.