Thomas Cook-reizigers zien toch niet al hun geld terug

Het Garantiefonds zal enkel de bedragen teruggeven die de reizigers betaalden voor alles wat in de reisovereenkomst met Thomas Cook zat, maar niet voor extra diensten die bij die reis horen. Foto: BELGAIMAGE

Het Garantiefonds Reizen wil over drie weken beginnen met de verwerking van naar schatting 20.000 claims tegen van Thomas Cook-reizigers . Maar nu al vrezen mensen dat ze niet al hun geld zullen terugzien. Kosten voor extra verzekeringen of luchthavenvervoer bijvoorbeeld, vallen niet binnen de voorwaarden. “We verwachten dat één op de vijf claims complex zal zijn”, klinkt het bij het fonds. Test-Aankoop ijvert voor een ruime interpretatie van de wet.

Iedereen die een reis heeft geboekt bij Thomas Cook, krijgt zijn geld terug via het Garantiefonds Reizen. Die geruststellende boodschap kregen Belgische reizigers te horen onmiddellijk na het faillissement van de reisorganisator. Maar dat blijkt nu niet zo te zijn. Een van onze lezers kreeg te horen dat ze de 350 euro die ze extra betaalde voor het luchthavenvervoer en de extra verzekeringen – dus bovenop het Thomas Cook-pakket met hotel en vlucht – niet meer zal terugzien. Volgens de voorwaarden die we te zien kregen, betaalt het Garantiefonds enkel de bedragen terug die de reizigers betaalden voor alles wat in de reisovereenkomst met Thomas Cook zit.

“We zijn blij dat het Garantiefonds Reizen bestaat. Maar we hopen dat het fonds ten dienste staat van de consument en dus een ruime interpretatie geeft aan de letter van de wet”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “Wij zullen daar als consumentenorganisatie zeker voor ijveren.” Maar veel mensen vrezen dat door de omvang van het probleem de kans veeleer klein is dat er een ruime interpretatie aan de wet zal worden gegeven.

Marc De Vriendt, directeur van het Garantiefonds Reizen, wil niet op de feiten vooruitlopen. “We zullen alle 20.000 claims dossier per dossier bestuderen. We verwachten voor 80 procent daarvan weinig tot geen problemen voor de afhandeling. Maar door een enorme variëteit aan diensten en betrokken ondernemingen denken we inderdaad dat 20 procent wel zeer complex zal zijn.”

Gezocht: manager

Intussen zijn de laatste honderden reizigers van Thomas Cook gisteren met repatriëringsvluchten op Belgische bodem geland. Op een zestigtal reizigers die voor lange tijd op reis zijn en enkel een vlucht hadden geboekt na, zijn daarmee alle Belgen terug.

“Dat was onze eerste prioriteit, nu kunnen we ons focussen op de schadeclaims”, zegt De Vriendt. Al moet je als gedupeerde niet morgen je geld al verwachten. “We gaan nu eerst het claimcenter opstarten. Het Garantiefonds is nog op zoek naar een manager die de organisatie kan leiden, naar lokalen en minstens een tiental werknemers. We vermoeden dat we over een drietal weken kunnen starten met de verwerking van de dossiers.” Die verwerking zal chronologisch gebeuren, te beginnen met de vroegste vertrekdatum.

Door Tommy Huyghebaert