Overheid gaat flitscamera’s vervangen door trajectcontroles: “Simpelweg veel efficiënter”

Elk jaar zullen in Vlaanderen zo’n 40 klassieke snelheidscamera’s worden vervangen door een trajectcontrole. Daarbij wordt over een afstand de maximumsnelheid gecontroleerd. “Trajectcontroles zijn simpelweg veel efficiënter in de strijd tegen overdreven snelheid.”

Automobilisten wennen er maar beter aan: de komende jaren zullen ze in Vlaanderen van de ene trajectcontrole in de andere terechtkomen. Bij een trajectcontrole controleren meetpunten aan het begin en het einde van het traject hoe snel u deze afstand aflegde. Gebeurde dat sneller dan toegelaten, volgt een boete.

Het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt nu dat het – naast de al bestaande trajectcontroles – jaarlijks zo’n 40 klassieke snelheidscamera’s langs snel- en gewestwegen wil vervangen door op die plek trajectcontrole te installeren.

Overheid gaat flitscamera’s vervangen door trajectcontroles: “Simpelweg veel efficiënter”
Foto: Dirk Vertommen

“Concreet zullen we jaarlijks ongeveer 40 klassieke snelheidscamera’s oplijsten, waarna onze mensen ter plekke kijken of op die plek een trajectcontrole kan worden geïnstalleerd”, zegt woordvoerder Veva Daniëls. “Blijkt dat technisch te lukken, komt er op die plek ook effectief zo’n trajectcontrole, en dit over een afstand van tenminste 500 meter.”

De definitieve beslissing hangt af van een aantal zeer technische aspecten, maar onder meer ook van het aantal kruispunten of op- en afritten dat de bewuste weg telt. Daniëls: “We willen zo veel mogelijk voorkomen dat chauffeurs die pas later op het geviseerde traject invoegen – en die daardoor niet voorbij het eerste meetpunt rijden – zich niks van de trajectcontrole moeten aantrekken, in tegenstelling tot alle andere chauffeurs op dat traject.”

Flitspaal niet afgeserveerd

Het Agentschap Wegen en Verkeer beklemtoont dat de klassieke flitspaal niet volledig wordt afgeserveerd: “Op gevaarlijke kruispunten bijvoorbeeld blijven we de flitspaal gebruiken om chauffeurs te betrappen die door het rode licht rijden.”

In Vlaanderen zijn vandaag 48 trajectcontroles langs snel- en gewestwegen effectief operationeel, aldus cijfers van voormalig Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA).

Er zijn daarnaast nog eens 62 trajectcontroles volledig geïnstalleerd. Die zijn echter nog niet operationeel door een resem technische problemen en het ontbreken bij de federale politie van connectoren om de data te verwerken. De verschillende overheden maken zich sterk dat deze problemen eind dit jaar definitief van de baan zijn.

Trajectcontroles blijken in de strijd tegen de vele verkeersdoden in Vlaanderen “veel efficiënter dan klassieke snelheidscamera’s, waarvoor enkel ter plekke even de voet van het gaspedaal gaat”, zo beklemtoonde Weyts de voorbij jaren.

Onderzoek van veiligheidsinstituut Vias toont bovendien aan dat niet alleen de gereden snelheid naar beneden gaat, maar dat ook het aantal ongevallen met doden of gewonden met de helft daalt.

Door Werner Rommers