Vrouw naar ziekenhuis na flatbrand in Schaarbeek

Bron © BELGA

Foto: Photo News

Schaarbeek -

In Schaarbeek heeft vrijdagavond een kelderbrand gewoed in een flatgebouw aan de Leopold III-laan. Daarbij raakte niemand gewond, maar een bewoonster moest wel naar het ziekenhuis worden gebracht, omdat ze te zwaar onder de indruk was van de feiten. Dat meldt de Brusselse brandweer.

Het vuur in de kelder van het acht verdiepingen tellende gebouw brak kort na 19 uur uit en zorgde voor heel wat rookontwikkeling in de trappenhal van het gebouw. Na controle van de appartementen besloot de brandweer dat het niet nodig was om het gebouw te evacueren. Enkele bewoners die op eigen houtje al naar buiten waren gegaan, werden onderzocht door een MUG-arts maar moesten niet naar het ziekenhuis. Dat was wel het geval voor één bewoonster die erg aangedaan was door het gebeuren.

Het vuur in een kelder was vlug onder controle maar de juiste oorzaak is nog onduidelijk, aldus de brandweer. Die had na de brand nog enige tijd nodig had om het gebouw te ventileren.

“Dit is een typische brand om het nut van rookmelders te promoten”, zegt de brandweerwoordvoerder. “In Vlaanderen gaat deze verplichting in voor alle woningen op 1 januari 2020, in Brussel bestaat deze verplichting al sedert 2005 voor huurwoningen. Het is echter ten zeerste aan te raden de rookmelders ook te plaatsen in andere woningen en niet te wachten op de eventuele toekomstige verplichting. Een rookmelder redt effectief levens, want ‘s nacht werkt ons reukorgaan niet. We willen iedereen er ook nog aan herinneren zich niet te begeven in trappenhallen of gangen waar er rook hangt. Blijf binnen, plaats u aan de vensters en maak uw aanwezigheid kenbaar aan de brandweer.”