Pop-upwinkel van Josje blijkt stunt van ‘Make Belgium great again’

Frances en Josje kaarten de ‘fast fashion’-problematiek aan. Foto: vtm

Antwerpen -

Josje Huisman en Frances Lefebure hebben iedereen flink bij de neus genomen. De pop-upstore MORE die Josje zou openen op de Antwerpse Meir, blijkt niets meer dan een actie voor ‘Make Belgium great again’. Het doel: mensen doen nadenken over impulsaankopen van kledij.

“Wij vrouwen zijn niet eenzijdig, maar verrassend, gevarieerd en elke dag anders. Wat je gisteren mooi vond, is vandaag misschien al minder je ding. MORE is toegankelijk voor iedere vrouw, op elk moment.” Samen met een aantal blitse foto’s op Instagram kondigde Josje Huisman de komst van haar pop-upkledingwinkel aan op de Antwerpse Meir. Met een collectie die niet alleen in de winkel hangt, maar ook online te koop is.

Pop-upwinkel van Josje blijkt stunt van ‘Make Belgium great again’
Foto: vtm

De winkel zou woensdag officieel opengaan, met een voorstelling van de collectie aan een select publiek. Zou, want nu blijkt dat het om een actie gaat van VTM-programma Make Belgium great again en presentatrice Frances Lefebure.

LEES OOK. Josje Huisman opent pop-upstore op Meir

Met de stunt wil het programma fast fashion aankaarten. We kopen, kopen, kopen. Maar 88 procent van onze kledij laten we onaangeroerd in de kleerkast liggen, stellen de makers. Tegelijk is de kledingindustrie de tweede meest vervuilende ter wereld. Om één jeans te maken, wordt gemiddeld 8.000 liter water gebruikt. Dat staat gelijk aan 200 dagen elke dag een douche nemen. “Ik denk dat veel mensen nog niet weten dat er achter een goedkoop item zo’n negatieve schaduwkant zit. Het is voor mij een heel belangrijk thema waar ik me al een tijd mee bezig houd. Ik besef dat het moeilijk is om alles altijd perfect te doen. Maar onder het mom van ‘we moeten ergens beginnen en alle beetjes helpen, vond ik het superbelangrijk om hieraan mee te werken”, zegt Josje.

De makers haalden weer alles uit de kast om hun stunt te laten slagen. Ze mochten de gevel van de ENGIE escaperoom gebruiken, die binnenkort opent, om er metershoge foto’s van Josje en haar nieuwe collectie aan te hangen. De kledij die voor de shoot en de collectie gebruikt werd, werd eerder al ingezameld. Wanneer de stunt van Josje en co. op televisie te zien zal zijn, is nog niet bekend.

Door eadp