7 miljoen euro voor circulatieplannen in Gentse wijken: Sint-Amandsberg als eerste

Foto: fvv

Gent -

In het financiële meerjarenplan van de Stad Gent is 7,2 miljoen euro vrijgemaakt voor de opmaak en de uitrol van zeven circulatieplannen in Gentse wijken. Dat is vrijdag bekendgemaakt. Gespreid over vijf jaar wordt ook negentig miljoen euro uitgegeven aan het heraanleggen van straten in Gent.

De portefeuille voor het mobiliteitsbeleid in Gent neemt een stevige hap uit het nieuwe meerjarenplan van de Stad. Dat bleek vrijdag bij de voorstelling. Van de 630 miljoen euro aan investeringen tussen 2020 en 2025 is 111 miljoen euro gereserveerd voor het openbaar domein en mobiliteitsinvesteringen.

Dat maakte schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) vrijdag bekend. Negentig miljoen euro daarvan is voor de heraanleg en onderhoud van wegen, fietspaden en voetpaden in Gent. “Dat is vijftien miljoen euro per jaar. De vorige legislatuur lag dit bedrag op 75 miljoen euro. We verhogen onze inspanningen dus.”

Er is ook 7,2 miljoen euro vrijgemaakt voor de uitrol van zeven wijkcirculatieplannen, of ‘wijkmobiliteitsplannen’ of ‘verkeersplannen’, zoals Watteeuw ze noemt. Per werkjaar is 1,2 miljoen euro voorzien voor de opmaak, uitrol en begeleiding van elk plan. Het stuk van Sint-Amandsberg tussen het spoor en de N70 zal het eerst aan de beurt zijn, in 2021.

Het gaat om deze wijken:

  • Dampoort/Heilig Hart/Oud-Gentbrugge (tussen R40, N70 en N9)
  • Zwijnaarde (tussen R4, N43 en Schelde)
  • Sint-Amandsberg (tussen spoor en N70)
  • Sint-Denijs-Westrem (tussen Leie en N43)
  • Wondelgem/Kolegem/Bloemekenswijk (tussen R40, N9, R4 en spoor)
  • Ledeberg/Moscou (tussen N9 en Bovenschelde)
  • Muide-Meulestede (tussen R40, kanaal en N456)

In het stadsbudget zijn nog een hele resem mobiliteitsprojecten gebudgetteerd, al dan niet via subsidies van Europa of Vlaanderen. Zo zijn er nieuwe fietsbruggen voorzien aan de Watersportbaan, de Ringvaart in Wondelgem, onder de Drongensesteenweg en aan de Nieuwewandeling.

Tramsporen

In haar eigen budget heet de Stad Gent 10,5 miljoen euro vrijgemaakt voor nieuwe tramprojecten. Het budget daarvoor komt van Vlaanderen, omdat het om een bevoegdheid van De Lijn gaat. Maar Gent is verantwoordelijk voor de aanleg van de omgeving van nieuwe tramsporen.

Er is 4 miljoen euro voorzien voor tramlijn 7 (tussen Sint-Pieters en Dampoort), 3 miljoen euro voor een kilometer tramlijn tussen de Muide en de Oude Dokken en 3 miljoen euro voor de heraanleg van tramlijn 1 rond het Koophandelsplein en het einde van de Veldstraat.

“We investeren ook in het openleggen van waterlopen, zoals we de Reep deden”, zegt Watteeuw. Er is drie miljoen euro voorzien voor het openleggen van een stuk water aan de Tichelrei en aan de Kolveniersgracht, vlakbij de Lieve.

Voor Muide-Meulestede tenslotte is ook 2,1 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanleg van een groenbuffer op de New Orleansstraat. Het doorgaand verkeer zal daar verlegd worden naar de POrt Arthurlaan, verder weg van de bewoning op Muide-Meulestede.

In het meerjarenplan van de Stad Gent tot 2025 staan in totaal voor 630 miljoen euro investeringen. Wat staat er nog in?

Gent gaat belastingen “optimaliseren” en “beter innen”: 19 miljoen euro per jaar

Gele restafvalzak in Gent slaat op: “Niet duurder voor wie goed sorteert”

Nieuwe glijbaan voor Blaarmeersen en volledig nieuw zwembad in Wondelgem

Nog zeker twee keer Lichtfestival in Gent, 53 miljoen euro voor cultuur

Deze twintig Gentse stadsparken worden de komende jaren onder handen genomen

Door Bert Staes
VOOR ABONNEES