39 doden door koelcontainer die in Zeebrugge vertrok waren Chinezen: dit weten we tot nu toe

Bron © Belga

Foto: REUTERS

Het onderzoek naar de 39 aangetroffen lichamen in een koelcontainer in Essex loopt volop. Zo worden de omstandigheden waarin dit kon gebeuren stilaan duidelijk. Veel zaken blijven nog een vraagteken, maar dit weten we al.

Hoewel de politie van Essex donderdag bevestigde dat de slachtoffers allemaal Chinezen zijn en ook het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken volgens de Chinese staatstelevisie dat bevestigde, zegt de Chinese ambassade in het Verenigd Koninkrijk op vrijdag dat de Britse politie nog niet met zekerheid kan zeggen dat het om Chinese onderdanen gaat. Het gaat volgens de politie wellicht om 39 volwassenen en één ervan is een jonge vrouw. Eerder berichtte de politie dat het om een tiener ging. De dodelijke slachtoffers zijn 8 vrouwen en 31 mannen.

De mensen zouden meer dan twaalf uur, of zelfs meer dan vijftien uur, in de koelwagen hebben gezeten vooraleer ze werden aangetroffen. De verstekelingen zouden helemaal vanuit China naar Engeland zijn gesmokkeld. Ze zouden in de koelwagen zijn doodgevroren. De politie trekt na of Noord-Ierse bendes ze aan het werk wilden zetten in nagelsalons, bordelen, massagesalons en restaurants.

(Lees verder onder de video)

Video: Reuters

Het is cruciaal om te achterhalen welk traject de bewuste container voordien had afgelegd. Uit de eerste resultaten blijkt dat de container dinsdag om 14.49 uur in Zeebrugge aankwam. Dat hij in ons land passeerde, bevestigde niet alleen Brugse burgemeester Dirk De fauw, ook het federaal parket en het terminalbedrijf CRO Ports. In de loop van de namiddag verliet de container de haven, om uiteindelijk om 1 uur woensdagochtend aan te komen in Purfleet.

De trekker die de koelcontainer ophaalde, is zondag via Dublin in Holyhead (Wales) aangekomen. Het voertuig ging woensdag omstreeks 1.30 uur Belgische tijd de oplegger ophalen en vertrok uit de haven van Purfleet kort na 2.05 uur. De politie werd door de ambulancediensten even voor 2.40 uur opgebeld met de melding dat er 39 lijken in een vrachtwagen waren gevonden.

Nadat de container in de haven werd gedropt, vertrok woensdagnacht kort na 1 uur de trekker en oplegger. Dertig minuten later werden de lichamen in de container ontdekt op het industrieterrein Waterglade in Grays en werd de politie verwittigd.

Trekker en oplegger zijn woensdagavond met hun lugubere lading naar een beveiligde plaats in de haven van Tilbury overgebracht. Donderdag is ook de identificatie van de lichamen begonnen. Al bekend is dat onder hen één tiener is.

LEES OOK. Hebben smokkelaars verzegeling koelwagen omzeild en wie zijn de slachtoffers? Federaal parket opent onderzoek (+)

De slachtoffers zouden zeventig minuten in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest vooraleer ze werden gevonden. In de koelwagen kan het tot min 25 graden Celsius zijn geweest.

De vrachtwagen is geregistreerd in Bulgarije. Dit hebben Britse media op gezag van een woordvoerder van het Bulgaarse ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag gemeld. De truck is geregistreerd in Varna op naam van een bedrijf waarvan de eigenaar een Ierse vrouw is. Kort na de registratie - in juni 2017 - vertrok de truck uit Bulgarije en daar is hij sindsdien ook niet meer geweest.

Die bestuurder was een 25-jarige jongeman uit het Noord-Ierse graafschap Armagh. Een vriend van hem vertelde aan Daily Mail dat het de bestuurder was die de hulpdiensten verwittigde na de ontdekking. Hij werd opgepakt op verdenking van moord. Er zijn drie woningen in County Armagh in verband met het onderzoek doorzocht.

Intussen begon een internationale klopjacht naar de bende mensensmokkelaars die verantwoordelijk zou zijn. Volgens de Daily Mail bekijken speurders een Ierse smokkelbende die banden zou hebben met de Bulgaarse stad Varna.

De Britse politie (in het bijzonder het National Crime Agency alias NCA) heeft de overheid al drie jaar geleden gewaarschuwd voor het risico op mensensmokkel in de haven van Purfleet, bericht de krant Daily Mail. De politiediensten meldden dat smokkelbendes hun aandacht hadden verlegd naar minder drukke Britse havens dan Dover. Purfleet werd uitdrukkelijk genoemd, aldus de krant. In mei heeft de NCA ook gewaarschuwd dat Belgische havens zoals die van Zeebrugge in toenemende mate “hotspots” voor mensensmokkel zijn. Eerder had al de grenspolitie gemeld dat Zeebrugge reden tot bezorgdheid is, schreef de krant.

Er zijn ook nog vragen

Al blijven er ook nog veel vragen. Waar en wanneer de slachtoffers in de container zijn geplaatst, bijvoorbeeld. Volgens CEO van de haven van Zeebrugge Joachim Coens is het onwaarschijnlijk dat ze in Brugge nog in de container zijn geklommen. “Een koelcontainer komt hier volledig afgesloten en verzegeld toe. Bij de controle wordt die zegel gecontroleerd en ook de nummerplaat en chauffeur worden gecontroleerd met camera’s”, zei Coens woensdagavond in Terzake.

Of ze stierven door onderkoeling of stikten door zuurstoftekort, is nog niet duidelijk. Net zoals of de 25-jarige vrachtwagenbestuurder uit de Noord-Ierse stad Laurelvale al of niet wist wat er zich afspeelde in de koelruimte. Of het al of niet de bestuurder was die de ambulancediensten heeft gebeld is ook onduidelijk. Ook niet of hij al dan niet voor eigen rekening reed. Mogelijk huurde hij de trekker.

Om meer duidelijkheid te krijgen, blijft de Britse politie intussen de vrachtwagenbestuurder verhoren.

De container waar de 39 Chinese migranten in werden aangetroffen, kruiste het Kanaal twee keer in de week voordien. Dat schrijft Daily Mail. De gps van de container toont aan dat hij vóór hij naar Zeebrugge ging, ook stopte in Duinkerke en Calais, populaire plekken voor veel vluchtelingen. Die nieuwe data zal volgens Britse media vermoedens doen rijzen dat de container herhaaldelijke werd gebruikt door mensensmokkelaars.

Door sir, sgg