Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens: “Schieten hun doel voorbij”

Bron © BELGA

Foto: BELGA

Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor elektrische wagens. Dat heeft de regering vrijdag beslist. De premies schoten hun doel voorbij, is te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

Wie ten laatste op 31 december een elektrische wagen koopt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. Elektrische auto’s worden echter slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht. Voor de zowat 3.600 verkochte elektrische wagens in 2018 werden daarom slechts een vierhonderdtal premies aangevraagd. De maatregel heeft de verwachtingen dus niet ingelost, is vrijdag te horen.

Nochtans worden er dit jaar weer meer premies aangevraagd. Uit cijfers van de vorige Energieminister Lydia Peeters (Open Vld) bleek dat het in de eerste helft van dit jaar al ging om 593, tegenover de 415 in heel 2018. Er werd al 2,2 miljoen euro uitgekeerd in de eerste jaarhelft.

Peeters drong er eerder dit jaar nog op aan om de premie te verlengen, om de doelstelling van 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020 te halen. N-VA was echter geen fan van de aanmoediging. Toenmalig fractieleider Matthias Diependaele (N-VA) noemde het een cadeautje en stelde voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur.

“Nefast voor vergroening van het wagenpark”

De autosector is niet blij met de aankondiging dat Vlaanderen de premies voor elektrische wagens na Nieuwjaar afschaft. “Dit is nefast voor de vergroening van het wagenpark”, reageert sectorfederatie Febiac. “Particulieren zullen geen incentive meer hebben om over te stappen een propere zero-emissiewagen”, klinkt het bij de federatie voor elektro-mobiliteit (Avere).

Op dit moment kiest minder dan 1 procent van de particulieren die een auto kopen, voor een elektrische wagen. Een fiscale stimulans is onontbeerlijk om daar verandering in te brengen, zegt Febiac. “Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld zonder een sterk pakket aan ondersteunende maatregelen”, klinkt het.

“We betreuren het dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie haar doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen”, aldus Luc Bontemps, de gedelegeerd bestuurder van Febiac. “Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.”

De federatie voor elektro-mobiliteit vindt de timing bijzonder ongelukkig, omdat er net nu meer betaalbare en kleinere elektrische modellen op de markt komen. “We gaan grote hoeveelheden elektrische wagens nodig hebben om onze klimaatambities te behalen”, zegt Avere-voorzitter Jochen De Smet. “Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen incentive meer om over te stappen van een ongezonde benzine- of dieselwagen naar een propere zero-emissiewagen.”

De federatie hoopt dat de Vlaamse regering de vrijgekomen middelen zal gebruiken om een andere manier te vinden om de aankoopprijs van elektrische wagens te verlagen.

Elektrische auto’s zijn momenteel nog een flink pak duurder dan de traditionele auto’s. Veel mensen twijfelen ook om voor elektrisch te kiezen omdat het netwerk van laadpalen nog meer moet worden uitgebouwd.

VOOR ABONNEES