Waarom vrouwen 73 procent meer kans hebben om zwaargewond te raken bij een auto-ongeluk

Bron © UVA Today, Consumer Reports, AD

Deze ‘crash test dummy’ moest sinds 2003 een realistischer beeld opleveren van de gevolgen van een auto-ongeval op vrouwen, maar vertegenwoordigt amper 5 procent van de vrouwelijke bevolking. Foto: Center for Applied Biomechanics

Vrouwen hebben 73 procent meer kans om zwaargewond te raken bij een frontale botsing met de wagen, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Virginia. De Amerikaanse overheid wijst met een beschuldigende vinger naar de zogeheten ‘crash test dummies’, de poppen die gebruikt worden bij de vereiste veiligheidstests van nieuwe automodellen.

Uit het onderzoek van de University of Virginia blijkt dat vrouwen - zelfs als ze een veiligheidsgordel dragen - 73 procent meer kans hebben om zwaargewond te raken bij een frontale botsing. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration is een deel van die schrijnende statistiek te wijten aan de crash test dummies die gebruikt worden bij de verplichte veiligheidstests. Die poppen zijn namelijk overwegend mannelijk gemodelleerd, zodat autoproducenten doorheen de jaren steeds veiliger wagens voor mannen zijn gaan produceren.

Dat probleem is al decennia bekend, maar er is in die tijd weinig veranderd. Pas in 2003 vond een nieuwe ‘vrouwelijke’ pop ingang, maar ook die schoot haar doel voorbij: omdat ze amper 1,60 meter groot is en 50 kilogram weegt, weerspiegelt ze maar 5 procent van de vrouwelijke bevolking.

Alle betrokken partijen zijn daarom vragende partij voor meer representatieve modellen, maar ook die zullen nog 20 tot 30 jaar op zich laten wachten. Zolang duurt het volgens toezichthouders om een nieuw model te ontwerpen en ontwikkelen.

Door jvh