Apple lanceert AirPods Pro: comfortabeler, beter geluid, maar ook een pak duurder

Bron © The Verge, Bloomberg, Datanews

Technologiereus Apple lanceert woensdag de AirPods Pro. De draadloze oortjes hebben actieve noise cancelling en beloven comfortabeler te zitten dankzij hun nieuwe ontwerp en siliconen pasvorm. Maar daar moet je wel voor in de buidel tasten.

De AirPods 2 zijn met 279 euro een pak duurder dan de eerste twee generaties AirPods. Voor die meerprijs belooft Apple heel wat nieuwigheden. Zo kregen de AirPods 2 een volledig nieuw in-ear design en zijn de oortjes uitgerust met ruisonderdrukking. Dat wil zeggen dat de oortjes actief het omgevingsgeluid dempen. Wie toch een beetje omgevingsgeluid wil horen (zoals de aankondigingen op de trein of luchthaven) kan ook kiezen voor transparantie-modus.

Ook belooft Apple dat de nieuwe oortjes beter klinken dan de originele AirPods. Zo zijn de drivers (het miniatuurspeakertje in de oortjes die geluid produceren nvdr.) volledig nieuw ontworpen en “met Adaptieve EQ (equalizer nvdr.) wordt de muziek automatisch afgestemd op de vorm van je oren, zodat het geluid altijd even vol klinkt”, aldus Apple in een mededeling. Ook zijn de oortjes zweet- en waterbestendig waardoor ze heel geschikt zijn om te sporten.

Met een volle batterij kan je volgens Apple 4,5 uur muziek luisteren of bellen. Als je de ruisonderdrukking uitschakelt kan je tot 5 uur naar muziek of podcasts luisteren. De oortjes opladen doe je via het opbergdoosje. Volgens Apple is 5 minuten laden in de case goed voor één uur luisteren.

Kassa kassa met kerstmis?

279 euro lijkt veel geld voor een stel oortjes, maar in vergelijking met de concurrentie is dit geen absurde prijszetting. Er zijn overigens momenteel bar weinig true wireless oortjes op de markt met ruisonderdrukking. Het equivalent van Bose, de Bose QuitControl 30, kost net geen 300 euro. De Sony WF-1000XM3, eveneens met noise cancelling, zijn met 245 euro dan weer iets goedkoper.

De timing lijkt niet toevallig. Met de feestdagen voor de deur zullen er danig wat AirPods Pro on de kerstboom liggen. Wat aanvankelijk een grote designflater scheen, is een absoluut schot in de roos gebleken. Techjournalisten en het publiek vonden het ontwerp van de AirPods aanvankelijk wat belachelijk, maar de verkoopcijfers hebben hun ongelijk bewezen. Hoewel Apple geen exacte aantallen bekendmaakte is de divisie ‘wearables’, waar onder meer de AirPods en de Apple Watch onder vallen, steeds groeiende. Sommige analisten stellen zelfs dat de verkoop van AirPods eigenhandig de slabakkende iPhone-verkoop opgevangen heeft.

Door adm