Meer dan 38 miljard dollar uitgegeven op Alibaba’s Singles Day

Bron © BELGA

Foto: REUTERS

Consumenten hebben naar aanleiding van Singles Day, het grootste shopping event ter wereld, op een dag tijd meer dan 38 miljard dollar uitgegeven bij webwinkel Alibaba. Het gaat om een absoluut record.

Op 11 november vieren de Chinezen Singles Day of vrijgezellendag, een feestdag voor alle vrijgezellen. Het feest ontstond in de jaren negentig in studentenmilieus, als tegengewicht voor Valentijn. Tot Alibaba er het grootste winkelevent van het jaar van maakte en de dag een excuus is geworden om ongegeneerd online te winkelen. Het evenement is intussen ook in de rest van de wereld opgepikt.

In totaal werd meer dan 268 miljard yuan (38,3 miljard dollar) gespendeerd, een stijging met meer dan een kwart tegenover vorig jaar. De editie van dit jaar was meteen een test voor de bereidheid van de Chinese consument om het geld te laten rollen, nu de groei van de Chinese economie onder de 6 procent dreigt te zakken.

Door evdg