Poëtische postkaarten over de Nevelse deelgemeenten van Deinze

  • Ive Steyaert & Steven Van de Putte kwamen de postkaart voorstellen in Up To Date op Radio Tequila.
Deinze / Nevele - Sinds 28 maart 2019 is Steven Van de Putte de nieuwe stadsdichter van Deinze en dat voor de periode 2019-2022. In november lanceert de kersverse stadsdichter zijn eerste van twee grote poëzieprojecten. Het komende jaar verschijnen onder de noemer STADSGEz/dICHTEN zes postkaarten over de Nevelse deelgemeenten, telkens met een foto van Ive Steyaert en een gedicht van de stadsdichter. De eerste postkaart werd zaterdag voorgesteld.

STADSGEz/dICHTEN

Op zaterdag 9 november stelden stad Deinze en stadsdichter Steven Van de Putte het eerste van zes STADSGEz/dICHTEN voor. Deze nieuwe poëtische postkaarten over Deinze vormen een vervolg op het project van de eerste stadsdichter, de betreurde Martin Carrette. Hij vatte in 2010 het idee op om een poëtische ring rond Deinze te leggen. Elk van de elf oorspronkelijke deelgemeenten van Deinze werd vereeuwigd in een postkaart waarop een foto van Ive Steyaert en een gedicht van Martin Carrette prijkten.  De postkaarten zijn sindsdien uitgegroeid tot een heus collectors item voor de cultuurliefhebber. Nu de fusie met Nevele een feit is, wil de nieuwe stadsdichter de poëtische ring rond Deinze verlengen met een postkaart over elk van de zes nieuwe fusiegemeenten. Daarnaast komt er nog een zevende postkaart over het seniorendorp De Rekkelinge. Ook Ive Steyaert verleent opnieuw zijn medewerking. Voor hem is Steven Van de Putte al de derde stadsdichter met wie hij samenwerkt. Hij maakte ook de foto’s voor de seizoenskaarten van Luc C. Martens.

Ive Steyaert over de samenwerking met Martin Carrette en Steven Van de Putte: “Martin stelde weinig eisen. Meestal was de foto er eerst. Soms vroeg hij de compositie aan te passen, maar hij raakte nooit aan de ziel van de foto. De moeilijkste opdracht was Gottem. Hij belde mij onverwacht op een zondagmiddag met de vraag om onmiddellijk naar Gottem te rijden omdat het vlas er prachtig stond. Ik ben dan in mijn auto gesprongen. Het is ook die foto die gepubliceerd is. Een paar dagen later hebben we er een Duvel op gedronken op het terras van De Mandel. In tegenstelling tot Martin, stuurt Steven me meer aan. Maar omgekeerd staat hij ook open voor mijn ideeën als fotograaf. Hijzelf wou voor de eerste kaart een foto van de pastorie Gerolfswal. Toen ik ter plaatse ging, kreeg ik echter geen artistieke klik met de locatie. Ik kwam op mijn kousenvoeten af met een foto van Hammeken. Steven was evenwel meteen enthousiast. Zijn gedicht bij mijn foto beschrijft Hammeken met de geschiedenis van Gerolfswal in het achterhoofd. We spelen dus voortdurend op elkaar in. Een artistieke wisselwerking zeg maar, met een groot wederzijds respect.“

Basiel De Craene

Het eerste, nieuwe STADSGEz/d ICHT heet ‘Poezekensdagen’, zoals de Vlaamse poëziedagen van Basiel De Craene in de volksmond werden genoemd. Het gedicht is geschreven bij een foto van Hammeken in Merendreedorp, een pittoreske kerkwegel die van de Veldestraat naar de Gerolfsweg leidt. Hammeken ligt vlakbij de beroemde pastorie Gerolfswal waar priester-dichter De Craene tussen 1938 en 1955 de fine fleur van de Vlaamse poëzie ontving. De keuze om het eerste STADSGE z/d ICHT aan Merendree te wijden, is dus symbolisch. Merendree was decennialang het middelpunt van een bruisend poëzieleven. Bovendien maakte de iconische priester-dichter er zijn levenswerk van om poëzie bij een breed publiek te promoten. Hij was dus een lichtend voorbeeld voor elke stadsdichter. 

Dorpsactiviteiten

“De postkaart zal actief verspreid worden via de culturele instellingen van de stad en de lokale middenstand. De stadsdichter zal elke poëziekaart ook zelf aan de man brengen tijdens een lokale, socio-culturele activiteit in het dorp. Zo zal hij de kaart over Merendree promoten tijdens de kerstmarkt van Merendree op zaterdag 7 december. De volgende postkaart, over Landegem, wordt voorgesteld op donderdagavond 12 maart tijdens een poëzie-evenement in het stationsgebouw van Landegem in samenwerking met vzw Verburght, de nieuwe concessiehouder van het gebouw”, vertelt Rutger De Reu, schepen bevoegd voor cultuur.

Poëziepodcast

Stad Deinze en de stadsdichter willen ook volop inzetten op nieuwe media. De zes stadsgedichten worden dan ook op het einde van het project gebundeld in een poëziepodcast in zes afleveringen. Naast het stadsgedicht, komt ook de geschiedenis van het betrokken dorp aan bod in elke podcastaflevering. De stadsdichter zal ten slotte ook aandacht besteden aan het oeuvre van een lokale dichter die belangrijk is geweest voor het dorp. Voor de historische onderbouw van elke aflevering wordt samengewerkt met de heemkundige kring Het Land van Nevele. De teksten van de podcast worden ingesproken door cursisten van KADE Podiumkunsten. De realisatie van de podcast ligt in handen van productiehuis vzw De Scriptomanen, dat eerder al instond voor een podcastproject rond de Belgische dichter Emile Verhaeren. De podcast zal gratis kunnen worden beluisterd bij de bekende podcastproviders en op een podcastplatform en dit in de volgorde van de stopplaatsen van de buslijn 86 Deinze-Nevele-Bellem. De idee erachter is eenvoudig: reizigers zullen door het busraam ook meteen live-beelden bij het historisch verhaal krijgen. Op die manier wordt deze poëziepodcast ook een ideale vorm van streekpromotie. 

Hommage aan Martin Carrette

De apotheose van dit poëzieproject wordt een voorstelling in de grote theaterzaal van Leietheater op zondagmiddag 31 januari 2021, ter gelegenheid van Gedichtendag. Het wordt een integrale opvoering van de zeventien STADSGE z/d ICHTEN. Leietheater zal voor de gelegenheid fungeren als een poëtische ring waar inwoners van de zeventien deelgemeenten elkaar ontmoeten in de schoonheid van hun dorpen. De gedichten zullen worden gebracht door bekende en minder bekende stemmen uit het socio-culturele leven van elke deelgemeente. De voorstelling wordt tegelijkertijd een warme hommage aan Martin Carrette, de bezieler van het project, die dan exact vijf jaar overleden zal zijn. Geen mooiere manier om hem te eren dan zijn integraal werk als stadsdichter opnieuw te vertolken in een theater waarop hij trots zou zijn geweest.

Door Eddy Lefevre
VOOR ABONNEES