Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

13/11/2019 - Economie
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De ‘Rebel Whopper’ van Burger King werd in Zweden getest en goedgekeurd en wil nu de rest van Europa veroveren.  AFP

Nepvlees is business van 12 miljard, en nu doet ook Burger King mee

De strijd om de burger

Multinationals als Nestlé en Unilever hebben zich er al op gestort, en miljardairs als Bill Gates en Leonardo Di Caprio investeren erin: nepvlees. Nu al big business, over tien jaar goed voor tien procent van de voedingsmarkt. Dus kon fastfoodketen Burger King niet achterblijven. In meer dan 2.500 restaurants in 25 landen – waaronder België – lanceren ze hun plantaardige Rebel Whopper. Zo nemen ze grote concurrent McDonald’s in snelheid.

En wat vinden de Whopper-fans?

Een hamburger zonder vlees? Vroeger zou men het vloeken in de kerk hebben genoemd, vandaag heeft iedereen het over een trend. “Al is het zelfs geen trend meer, het is iets blijvend”, zegt Vic Dresen, marketing manager van Burger King in ons land. “Dit is meer dan een hype.”

Dat zou de man alvast goed uitkomen, want hij heeft iets nieuws in de aanbieding: de ‘Rebel Whopper’. Een vegetarische of veganistische burger, gemaakt van soja, tarwe, plantaardige olie en kruiden. “Hij is bedoeld voor flexitariërs, voor mensen die graag af en toe vlees eten of voor mensen die dat af en toe net willen mijden. Zo bieden wij hen een alternatief binnen onze keten.” Dresen verwacht dat de Rebel Whopper in ons land vrij snel een kwart van de verkoop voor zijn rekening zal nemen.

Succes in VS

Op de Amerikaanse thuismarkt zijn de hamburgers zonder vlees van Burger King alvast een succes. De burger heet er ‘Impossible Whopper’, omdat er samengewerkt wordt met Impossible Foods. Bij ons ging de fastfoodketen in zee met De Vegetarische Slager uit Breda, en dus moesten ze een nieuwe naam bedenken.

De Vegetarische Slager bestaat 9 jaar, en werd een klein jaar geleden gekocht door Unilever. Het concern is lang niet de enige multinational die brood ziet in vleesvervangers. Zo levert Garden Gourmet, dochter van de Zwitserse voedingsreus Nestlé, sinds april van dit jaar hamburgers zonder vlees – de ‘Incredible Burger’ – aan de Duitse vestigingen van McDonald’s. En in Canada sloot McDonald’s dan weer een deal met Beyond Meat, het bedrijf waarin onder anderen Microsoft-oprichter Bill Gates en Hollywoodster Leonardo Di Caprio investeerden en dat in mei van dit jaar nog tekende voor de meest succesvolle beursgang sinds 2008. Datzelfde Beyond Meat is in ons land trouwens de huisleverancier van de ‘luxueuzere’ hamburgerketens Ellis en Greenway. Om maar te zeggen dat vlees-zonder-vlees big business geworden is.

LEES OOK: ‘Hamburger zonder vlees’ is in één klap 3,4 miljard euro waard dankzij Bill Gates en Leonardo Di Caprio

En dat is geen toeval. Eerder dit jaar becijferde zakenbank Barclays het wereldwijde marktaandeel van vleesvervangers op amper 1 procent van de voedingsmarkt, goed voor 12,5 miljard euro. Maar analisten verwachten dat dat cijfer tegen 2029 zal vertienvoudigen, tot 125 miljard euro. Zeker in Europa, dat inzake vleesvervangers nog achterloopt op de VS, zijn de groeivooruitzichten enorm. En dat kunnen de Burger Kings en McDonald’s van deze wereld niet laten liggen.

Victoriano Moreno

En wat vinden de Whopper-fans?

Hoe smaakt die plantaardige ‘Rebel Whopper’ nu eigenlijk? In een blinde test in de Burger King op de Antwerpse Meir herkenden al onze proefpersonen de vegetarische variant meteen.

Daphney Menga (14): “Wow, dit is een smaak die ik nog niet ken. Verrassend. En beter dan de laatste keer dat ik vegetarisch at. Het verschil is wel duidelijk voor mij, omdat ik de smaak van de gewone Whopper gewoon ben. Niet dat ik zoveel naar Burger King kom, maar als ik er ben kies ik wel steeds dezelfde. ­Misschien verander ik volgende keer wel mijn keuze.”

Anthony Bellens (26): “Ik vind persoonlijk dat er niet zoveel smaak zit aan het ‘vlees’ van de Rebel. Het smaakt wat platter. Vooral de pickles en mayonaise smaken door. De kleur van de originele is ook anders, het vlees is donkerder. Ik kom niet naar Burger King om geen echte burger te eten, dus ik ga deze wellicht niet meer bestellen. Maar slecht is het ook niet en ik ben blij dat mijn vegetarische vrienden nu kunnen meekomen.”

Eduard Ceuppens (51): “Als het even kan, vermijd ik het om vlees te eten. Dat dat nu ook in Burger King kan, vind ik geweldig. Ze zien er alvast volledig hetzelfde uit, cool. De vleessmaak is niet zo uitgesproken bij de Rebel Whopper, maar de textuur ligt wel heel dicht bij elkaar. De plantaardige is heel erg lekker én beter voor het lichaam en de koeien, dus voortaan kies ik altijd deze.”(evdg)

Victoriano Moreno

Victoriano Moreno