De Lijn telt meer dan twee jaar geen reizigers, “maar we weten nu meer over de onderneming dan twee jaar geleden”

Bron © BELGA

Foto: MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

De Lijn komt pas volgend jaar voor het eerst met reizigersaantallen op basis van haar nieuwe telsysteem. Dat vernam De Tijd. Daardoor kan de openbaarvervoersmaatschappij meer dan twee jaar lang niet vertellen hoeveel mensen ze precies vervoert. “We weten nu veel meer over de onderneming, dan twee jaar geleden”, aldus Marc Descheemaecker vrijdag bij Radio 1.

De raad van bestuur van het bedrijf besliste vorig jaar de bestaande reizigerstellingen niet langer te communiceren. De cijfers waren erg omstreden. Voor abonnees, die het merendeel van de reizigers uitmaken, ging de Vlaamse vervoersmaatschappij uit van gewaagde hypotheses. Zo zouden stedelingen 90 ritten per maand maken en plattelandsbewoners 52 keer per maand op een bus of een tram stappen. Bij Radio 1 verklaarde Marc Descheemaecker, de voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn, dat ook gratis abonnementen voor bejaarden meegeteld worden, “ook al zijn ze aan hun bed gekluisterd”.

De nieuwe beheersovereenkomst eist van De Lijn gedetailleerde informatie over reizigersstromen en -aantallen zodat het aanbod beter op de vraag van de reiziger kan worden afgestemd.

De Lijn besloot daarom een nieuw telsysteem uit te bouwen en ontwikkelde een ‘extrapolatiealgoritme’ om reizigers te tellen aan de hand van verschillende bronnen, zoals de Mobib-kaart en 3D-camera’s boven de deuren van een beperkt aantal voertuigen. “Ook het aantal verkochten tickets en verkochten abonnementen” zullen meegeteld worden, zegt Descheemaecker nog.

Bedoeling was om vanaf het tweede kwartaal van 2019 over de cijfers te communiceren. Maar die deadline haalde De Lijn niet. Woordvoerster Anneliese Meynaerts beklemtoont dat het bedrijf vandaag meer cijfers bezit dan vroeger zonder de Mobib-kaarten. “We zitten nu nog in de situatie dat we niet alle cijfers hebben”, erkent ze. “De voornaamste oorzaak is de discipline bij de reizigers. Het is moeilijk mensen zover te krijgen om elke keer de Mobib-kaart te gebruiken. Dat is een issue.”

“ACOD had geen punt”

Ook over de recente stakingsgolf heeft Descheemaecker geen goed woord te zeggen. Hij stelt dat het ACOD De Lijn in “de voeten en in de knie” geschoten heeft. “Ik vrees dat de socialistische vakbond, met zulke acties de privatisering van het openbaar vervoer dichterbij brengen”, klonk het nog bij Radio 1. “Een deel van de crisis is veroorzaakt door zulke acties.”

Ook stelt hij dat de socialistische vakbond “geen punt” hadden. Het akkoord dat de bonden sloten omvat “een aantal afspraken die verduidelijkt en herbevestigd werden, maar geen nieuwe elementen”.

Door adm