Geen sociaal akkoord bij spoor

Bron © BELGA

Foto: MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

De vakbonden hebben het ontwerp van sociaal akkoord voor de periode 2020-2022 bij de spoorwegen verworpen. Dat is donderdag vernomen bij de bonden. HR Rail bevestigt.

ACV en ABVV hebben het protocol van sociaal akkoord verworpen, zo melden ze na afloop van een sturingscomité van het spoor in een gemeenschappelijk persbericht. Ook de liberale overheidsvakbond verwerpt. De vakbonden zijn volgens ACV-secretaris Luc Piens “bezorgd” over een aantal vragen van de directie. Zo zijn de bonden niet te vinden voor een voorstel van de directie om diensten van 12 uur per dag in te voeren in de seinhuizen. “Dat brengt de veiligheid in het gedrang”, aldus Piens.

De directie wil ook dat de treinbestuurders en -begeleiders hun dienst onmiddellijk in de trein aanvatten, en niet langer in de stelplaatsen. De bonden wijzen ook op de krimpende dienstverlening, als gevolg van het dalend personeelsaantal. Piens: “Op vier jaar tijd tellen we 3.000 mensen minder.”

De vakbonden hebben nu enkele eisen op tafel gelegd, en geven de directie tot volgende donderdag, 28 november, om daaraan tegemoet te komen. Daarna zullen de vakbonden zich uitspreken over een “reactie”, zo klinkt het.

LEES OOK. Geen 36 urenweek meer voor nieuw spoorpersoneel: NMBS en Infrabel willen naar 38 uur

Concreet vragen ze - net als wat in de privésector is overeengekomen - een loonsverhoging met 1,1 procent, statutaire aanwervingen, dezelfde loonsvoorwaarden voor contractuelen en statutairen en het behoud van de 36 urenweek. De directie wil voor de nieuwe aanwervingen een 38 urenweek invoeren, maar dat stuit op een njet bij de bonden.”We kunnen geenszins akkoord gaan met het afschaffen van zo’n aantrekkelijk criterium”, klinkt het bij hen in koor over de 36 urenweek.

In een mededeling bevestigt HR Rail dat er nog geen akkoord is. “Helaas werd nog geen akkoord gevonden voor alle punten. De sociale partners zijn evenwel overeengekomen om de sociale dialoog te blijven voeren op het niveau van de Belgische spoorwegen. Een nieuw overleg wordt gepland in de loop van volgende week.”

Volgens Piens van ACV-Transcom is het nog voorbarig om te spreken over mogelijke acties. “We willen nog niet vooruitlopen op de zaken.”