Abonnee worden? Kies je leesformule

07/12/2019 - Unknown
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Een van de drie rijstroken in Beersel is versperd door de werkzaamheden.ssj

Agentschap Wegen en Verkeer zegt dat onderzochte alternatieven niet haalbaar zijn

Geen oplossing in zicht voor lange files door plaatsing van geluidsschermen

Beersel

-

De lange files door de plaatsing van geluidsschermen langs de buitenring in Beersel zijn nog niet meteen voorbij. Alternatieven, zoals ’s nachts wel werken en tijdens de avondspits niet, bleken volgens het Agentschap Wegen en Verkeer niet haalbaar.

Wie deze week tijdens de avondspits over de Brusselse buitenring in Beersel moest, stond ongetwijfeld in de file. Door de plaatsing van nieuwe geluidsschermen is een van de drie rijstroken versperd. Aangezien er op een doordeweekse werkdag sowieso al vanaf de late namiddag filevorming is, is het nu nog langer aanschuiven, met wachttijden die oplopen tot meer dan een uur.

In beide richtingen

“De werken in Beersel gaan, zoals verwacht, gepaard met ernstige verkeershinder”, zegt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Vooral tijdens de avondspits zijn de files langer dan gewoonlijk. Jammer genoeg zal de tijdelijke verkeerssituatie met twee in plaats van drie rijstroken op de buitenring richting Halle nog duren tot begin februari.”

Op 20 januari beginnen de werken langs de binnenring aan de overzijde en ook daar gaat één rijstrook dicht. Op dat moment zal er verkeershinder zijn in beide richtingen. Begin maart zou alles klaar moeten zijn.

Veel weggebruikers zijn misnoegd over deze gang van zaken en vragen onder meer dat er niet gewerkt wordt tijdens de avondspits en wél tijdens de nacht. Het AWV zegt dat tal van alternatieven werden onderzocht, maar niet haalbaar bleken.

“We hebben alle mogelijke scenario’s onderzocht om de hinder zo veel mogelijk te beperken en de veiligheid van de arbeiders te garanderen”, zegt het AWV.

“De aannemer heeft voldoende ruimte nodig om de geluidsschermen te plaatsen. Er moeten onder meer profielen van tien meter lang in de grond ingebracht worden en betonnen geluidsschermen van acht ton geplaatst worden.”

Werfzone vrijgemaakt

“Om tijdens dergelijke ingrepen nog genoeg werkruimte te hebben en om veilig te kunnen werken, heeft de aannemer de werfzone nodig die momenteel is vrijgemaakt. Daarbij komt dat de werken, om correct uitgevoerd te worden, best bij daglicht gebeuren.”

Ook wordt gewezen op de lawaaihinder voor omwonenden tijdens nachtwerk.

De werken onderbreken tijdens de drukke avondspits, ziet het AWV ook niet zitten. “Door de werken stil te leggen, wordt de duur van de werken langer”, luidt de redenering.

De werkzaamheden tijdens de zomer uitvoeren, is door het AWV ook niet als optie weerhouden. Met de afbraak van de oude schermen en de plaatsing van de nieuwe schermen kon pas begonnen worden na het verwijderen van de bomen en struiken in de berm, en groenonderhoud mag volgens het AWV wettelijk gezien alleen in de winterperiode plaatsvinden.(ssj)

AANGERADEN