Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Abonnee worden? Kies je leesformule

“Kwaliteit onderwijs kan je pas verbeteren als de basis goed zit, onder meer door aanpak van gedragsproblemen”

Pieter Lesaffer

“Kwaliteit onderwijs kan je pas verbeteren als de basis goed zit, onder meer door aanpak van gedragsproblemen”

Het was alle hens aan dek toen vorige week de driejaarlijkse PISA-resultaten naar buiten kwamen. Daaruit bleek namelijk dat het kennisniveau van de 15-jarigen voor de zoveelste keer naar beneden is gegaan, zeker wat taal betreft. Het leidde tot een steekspel tussen regeringspartijen en oppositie over wiens schuld dat is, tussen lager en secundair onderwijs over de verantwoordelijkheid en tussen leraren en leerlingen wie beter zijn best moet doen.

De kwaliteit van het onderwijs kan je pas verbeteren als de basis goed zit, onder meer door de aanpak van gedragsproblemen

In het Vlaams Parlement kreeg de minister van Onderwijs, Ben Weyts (N-VA), de vraag hoe hij dat nu verder zou aanpakken. Hij had het onder meer over het belang van kennisoverdracht, over “Nederlands, ...