Deze test van amper 15 minuten doet studenten beduidend hoger scoren

Bron © Quartz

Themabeeld Foto: ss

Amper 15 minuten extra werk. Dat is het geheim om beter te scoren op examens en toetsen volgens een onderzoekster van de prestigieuze universiteit Stanford.

Postdoctoraal onderzoekster Patricia Chen merkte doorheen haar loopbaan dat studenten maar al te vaak zonder plan beginnen te studeren. Hersenloos, zonder enige strategie over welke studiematerialen ze wel en niet gaan gebruiken. “Dat is heel jammer, want zo ondermijnen ze hun eigen potentieel om goed te leren en te presteren.”

Daarom voerde ze een experiment uit om te kijken of ze de studieprestaties van jongeren met een makkelijke test kon verhogen. Eén groep jongeren kreeg een week voor het examen enkel een reminder dat het examen eraan zat te komen. De andere groep jongeren kreeg volgende test voorgeschoteld, en bleek daar een merkbaar voordeel uit te halen.

De test

Een week voor hun examen kregen de jongeren in die laatste groep een vragenlijst met volgende vragen. Het begon met: Hoeveel wil je scoren op het examen? Hoe belangrijk is het voor je om die score te halen? En hoe waarschijnlijk is het dat je die score haalt?

Daarna werden de vragen iets moeilijker: Welke vragen verwacht je te krijgen op het examen? Welke materialen ga je gebruiken om te studeren? (Handboeken, overleg met medestudenten, hun eigen notities, bijles of oefenvragen bijvoorbeeld.) Daarna werd hen gevraagd om voor elk studiemateriaal neer te schrijven waarom dat nuttig zou zijn en hoe ze het zouden gebruiken.

LEES OOK. Examenstress? Dit kan je doen om je kind de blok door te helpen (en dit doe je beter niet) (+)

Vaag?

Het lijken heel vage vragen die weinig bijdragen tot de verworven kennis, maar daar gaat het ook niet over volgens de onderzoekster. Het grote voordeel van haar test is dat studenten leren nadenken over hoe ze kennis gaan verwerven. En de scores van zij die de test volgden voor het examen lagen merkbaar hoger dan die van de andere groep studenten, ook al waren er voordien geen verschillen tussen de twee groepen. Zelfs de scores die ze wilden behalen, lagen even hoog.

En behalve een hogere score op het examen was er nog een onverwacht voordeel: de studenten die eerst hadden nagedacht over hoe ze zouden studeren, gaven aan minder stress te hebben voor het examen en meer het gevoel te hebben dat ze hun prestatie zelf in handen hadden.

Door nkdr