Spraakmakende Tesla Cybertruck ‘te gevaarlijk’ voor Europa

Bron © Automobilwoche, Algemeen Dagblad

Foto: AFP

In de Verenigde Staten zouden er al meer dan 150.000 bestellingen zijn voor de Cybertruck, maar het lijkt erop dat je Tesla’s spraakmakende nieuwe wagen in Europa niet snel op de weg zal zien. Te onveilig, klinkt het bij Duitse experts.

Eind november onthulde autofabrikant Tesla een nieuw model, de Cybertruck. Hoewel Elon Musk tijdens de presentatie letterlijk zijn ruiten ingooide, lijkt de elektrische pick-uptruck een succes te worden. Volgens Musk zou de “onverwoestbare” wagen al meer dan 150.000 keer besteld zijn in de VS. Ook in Europa is de belangstelling groot.

BEKIJK OOK. Demonstratie van nieuw Tesla-model gaat helemaal de mist in: “Je kan hier zelfs geen krasje op maken”

Te onveilig

Het voertuig moet een kleine 40.000 dollar (36.000 euro) kosten, maar het kan nog jaren duren voordat de eerste elektrische pick-uptruck van Tesla daadwerkelijk te koop is. En zelfs dan is het de vraag of we de Cybertruck in Europa kunnen bewonderen. Volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV moeten er nog “grote veranderingen in de basisstructuur” worden aangebracht alvorens de Cybertruck op Europese goedkeuring kan rekenen.

“Het basisconcept van deze Tesla is in tegenspraak met de gemeenschappelijke Europese veiligheidsfilosofie. De inzittenden voelen zich veilig, maar zijn het niet”, stelt Stefan Teller van TÜV tegen Automobilwoche.

 Spraakmakende Tesla Cybertruck ‘te gevaarlijk’ voor Europa

Te stijf

Er zijn grote verschillen tussen Europa en de VS wat betreft de keuring van voertuigen. Zo mogen autofabrikanten in Amerika de technische controle van hun voertuigen zelf certificeren. In (West-)Europa komen er ook autoriteiten -zoals onafhankelijke technische diensten- aan te pas. Bovendien geldt de Cybertruck in de VS als lichte vrachtwagen. Die zijn vrijgesteld van zogeheten passieve veiligheidsvoorschriften, waar juist in Europa veel belang aan wordt gehecht. Het gaat dan bijvoorbeeld over maatregelen om de gevolgen van ongevallen te beperken.

“Zo mag de voorkant van het voertuig niet ‘stijf’ zijn”, stelt Teller nog. “De bumper en de motorkap moeten energie kunnen absorberen om de passanten te beschermen.” En dat is een probleem bij de Cybertruck, die is opgebouwd uit platen die nauwelijks vervormen. “Bij een botsing vervormt er bijna niets, waardoor er enorme krachten worden uitgeoefend op de inzittenden. Daar verandert een hoeveelheid airbags niets aan.” Bovendien is dat enorm gevaarlijk voor personen die aangereden worden.

Door rrln
AANGERADEN