Abonnee worden? Kies je leesformule

04/01/2020 - Binnenland
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Fernand Huts opent zijn eigen museum.  fvv

Fernand Huts opent eigen museum met privékunstwerken in Antwerpen

Het privémuseum als goeie daad voor de mensheid Je kunst delen als goede daad

Katoen Natie-opperhoofd Fernand Huts opent in Antwerpen een museum met een deel van zijn eigen privécollectie. Een goeie daad: dure doeken delen met het grote publiek is een geste die afstraalt op het volk, de man én zijn bedrijf. Het privémuseum duikt dan ook meer en meer op.

Hij is al CEO van Katoen Natie, maar binnenkort beheert Fernand Huts (69) ook een museum. Een vast Antwerps adres voor een collectie avant-gardekunst van de zogenaamde Cobra-beweging, zorgvuldig onderhouden door The Phoebus Foundation – de kunststichting die Huts’ privéverzameling verzorgt.

Kort gezegd: het permanente Cobramuseum, waarvan de plannen dit jaar worden uitgetekend, zal vollédig in handen van Huts zijn. Zowel de hardware als de software, de gevel en de binnenkant. Een privémuseum dus: niet ingericht door de overheid, maar door een rijke kunstverzamelaar, die zijn stukken liever deelt met de wereld dan ze in zijn eigen salon te zetten. In de VS doen ze het al een tijdje, maar nu gebeurt het ook in Europa meer en meer: zo kozen Parijse zakenmannen en aartsrivalen François Pinault en Bernard Arnault voor een privémuseum om hun kunst uit te stallen. In België kocht vastgoedondernemer Bart Versluys alvast het Fort Sint-Pol in Knokke, om er op termijn zijn eigen privécollectie te exposeren. En nu volgt dus ook Huts met een eigen permanente expo. Het privémuseum is duidelijk trending. Hoe komt dat?

Nieuwe generatie

“Er is iets verschoven, een nieuwe generatie is opgestaan”, zegt Peter Bernaerts van het internationaal gewaardeerde veilinghuis Bernaerts. “Een beetje een ethisch reveil. En kunst heeft te maken met ethiek. Ondernemers zijn zich vandaag heel bewust van welke impact hun bedrijf heeft op de maatschappij: vervuilen ze, helpen ze de maatschappij vooruit? De mensen zijn daar gevoelig voor, dus gaan bedrijven daar ook op inspelen. Ze linken hun naam sneller aan een goed doel, zoals een tentoonstelling organiseren en kunst ten dienste stellen van het publiek. Dat is interessant, en knap.”

Peter Bernaerts Veilinghuis Bernaerts “Mensen zijn zich vandaag heel bewust van welke impact hun bedrijf heeft op de maatschappij: vervuilen ze, helpen ze de maatschappij vooruit? Dus linken ze hun naam sneller aan een goed doel, zoals kunst ten dienste stellen van het publiek”

Bovendien: een wending die ferm op tijd komt. “Hoe Fernand Huts kunst promoot, dat is iets wat nodig is en zijn maatschappelijke functie heeft”, zegt Bernaerts. “Privéverzamelaars zijn wendbaarder dan klassieke musea, kunnen sneller op de bal spelen, schrijven alles op mensenmaat, werken meer op het niveau van het brede publiek. Vroeger was kunst voor de meerwaardezoeker, hier wordt het veel makkelijker gepresenteerd, op een schoteltje bijna. Een evolutie waardoor we alleen maar meer kunst kunnen ontdekken. En dat blijft het belangrijkste doel voor elke kunstliefhebber.”

Al is het niet één goednieuwsshow, volgens Marc Ruyters, hoofdredacteur van het kunsttijdschrift H ART. “Zo’n Huts en Bourlon, met hun privécollecties, tonen aan dat onze overheid faalt. De overheidsmusea hebben gewoon niet genoeg aankoopbudget, én steeds minder subsidies om de collecties die tot het collectieve geheugen te behoren, te restaureren, behouden en tonen. Dus kunnen ze kunst gewoon niet meer op een aantrekkelijke manier aanbieden. Vandaar dat privéverzamelaars een heel belangrijke plaats innemen in België. Maar die afbouw van de klassieke musea blijft iets om bezorgd over te zijn.”

Hoofdpunten