Al 35.000 Vlamingen schreven zich in voor ‘Start to Kamp Waes’

Foto: © VRT - deMensen

Ieder jaar staat het hoog bovenaan het lijstje met goede voornemens van heel wat Vlamingen: meer sporten. Maar vaak blijft het bij die voornemens. Daar wil Tom Waes (51) verandering in brengen. Samen met de VRT lanceert hij Start to Kamp Waes, een trainingsschema gebaseerd op de fysieke proeven van het Belgische leger. Minder zwaar dan wat de Special Forces laten zien in Kamp Waes, maar ideaal om net zo fit te worden als een soldaat. Het initiatief slaat aan: afgelopen weekend schreven al 35.000 mensen zich in.

Geen lachertje, die loodzware proeven van de Special Forces in Kamp Waes. Zelfs doorwinterde marathonlopers hebben in het Eén-programma alle moeite om de elitesoldaten bij te benen. Haalbaarder zijn de fysieke testen van de gewone grondtroepen. En dat gaf Tom Waes een idee. Naar het voorbeeld van Evy Gruyaert en Start to run pakt hij uit met zijn eigen trainingsprogramma: Start to Kamp Waes. Samen met de openbare omroep wil Waes de conditie van de gemiddelde Vlaming opkrikken. Het doel? In acht weken fit genoeg worden om te kunnen slagen voor de standaardtesten van het Belgische leger.

LEES OOK. Expert kritisch over aanpak in ‘Kamp Waes’: “Hardnekkig, maar compleet achterhaald idee dat zoiets werkt” (+)

“We merken bij onze kijkers veel enthousiasme rond Kamp Waes”, zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. “Dat gevoel willen we nu omzetten naar actie. Zo helpen we meteen heel wat mensen hun voornemens waarmaken. Wie zich inschrijft, krijgt gedurende twee maanden oefenschema’s per mail. Volg je die goed op, dan zou je inderdaad bijna moeiteloos moeten slagen op de legertesten. Start to Kamp Waes is bovendien gratis, en je kan het zowel in de gym als thuis opvolgen.”

Hoofddoel: blijven sporten

De ingangsproef van ons leger bestaat uit drie oefeningen: lopen, push-ups en sit-ups. Voor de opleiding tot paracommando komen daar nog pull-ups bij. “Alles draait rond cardio en kracht”, zegt sportarts Ruud Van Thienen, die de trainingen van Start to Kamp Waes mee opstelt. “Lopen versterkt het hart, en met push-ups en sit-ups train je de arm- en buikspieren. We zorgen ervoor dat iedereen, ongeacht geslacht of leeftijd, de oefeningen aankan. Alles gebeurt op eigen tempo. De eerste week begint rustig, en gaandeweg drijven we de intensiteit op. Na twee maanden zou de conditie voelbaar beter moeten zijn.” Om onverwachte kwaaltjes te voorkomen, raadt Van Thienen wel aan om eerst op medische controle te gaan bij de huisarts.

Het initiatief van Tom Waes en co. wordt duidelijk goed onthaald: nog voor de eerste e-mail met instructies de deur uit is, schreven 35.000 Vlamingen zich al in. “Het hoofddoel is natuurlijk dat de mensen na afloop blijven sporten”, zegt Van Thienen. “Op het einde van de rit geven we tips over hoe je zelf in beweging kan blijven, thuis of bij een sportclub.”

Start to Kamp Waes gaat volgende week maandag, 13 januari, van start. Inschrijven voor de mailinglijst kan via www.een.be.

Door Dennis Van Goethem