Europa zet halflege charters in om uitgeprocedeerden uit te wijzen
© BELGA
Terugkeervluchten waarbij maar een vijfde van het gecharterde toestel vol zit met vluchtelingen. Volgens Europees parlementslid Kris Peeters is het Europees agentschap Frontex allesbehalve efficiënt. De CD&V’er wil dat uitgeprocedeerden vooral met commerciële lijnvluchten worden teruggebracht. Dat is 1.000 euro per persoon goedkoper.
Het terugkeerbeleid is altijd al de achilleshiel van het migratiebeleid geweest. Gewezen staatssecretaris Theo Francken (N-VA) worstelde ermee, en voor zijn opvolger Maggie De Block (Open VLD) geldt dat al evenzeer. In 2018 kregen in ons land meer dan 33.000 mensen het bevel om het grondgebied te verlaten, maar nog geen kwart (7.400) verliet ook daadwerkelijk België.
Het is in de rest van Europa niet anders. De Europese Rekenkamer ging onder meer daarom na hoe het zit met de terugkeervluchten die het agentschap Frontex sinds 2016 organiseert in opdracht van 17 lidstaten. Soms worden gewoon zitjes geboekt op commerciële lijnvluchten, maar soms legt het zelf gecharterde vliegtuigen in. Via 345 chartervluchten werden uit verschillende landen op die manier 12.245 uitgeprocedeerden of illegalen gerepatrieerd.
Probleem is alleen dat al die vliegtuigen nauwelijks voor de helft (57 procent) vol zaten. Als je enkel naar de vluchtelingen kijkt, gaat het maar om 22 procent. De rest van de passagiers zijn tolken, dokter, veiligheidsmensen, … Begeleidend personeel, dus.
Niet dat het via lijnvluchten allemaal veel efficiënter verloopt. In beide gevallen proberen uitgewezen mensen vanalles om toch maar niet te moeten terugkeren. Er wordt in laatste instantie een nieuwe asielaanvraag ingediend, de reisdocumenten zijn niet in orde of er wordt amok gemaakt, zodat de piloot beslist om niet op te stijgen. Maar wat wel vaststaat, is dat lijnvluchten pakken goedkoper zijn. Gaat het daar om 1.898 euro per persoon, dan is dat met gecharterde toestellen 2.857 euro. Of net geen 1.000 euro verschil.
Peeters wil daarom dat de Europese Commissie volop de kaart trekt van lijnvluchten. “Er zullen soms wel redenen voor zijn, maar als het 1.000 euro per persoon goedkoper is, dan moet dat maar. Het geld van de Europese belastingbetaler moet goed worden besteed.” De CD&V’er ondervroeg de Europese Commissie, maar wacht nog op het antwoord.
Bij minister voor Asiel en Migratie Maggie De Block valt geen commentaar te rapen over de cijfers. Behalve dat ons land graag een beroep doet op Frontex. Het agentschap krijgt straks in principe ook meer personeel om zijn werk te doen en de Europese buitengrenzen te bewaken. Het is volgens Peeters essentieel dat Europa eindelijk de aangekondigde hervormingen doorvoert. Anders zal er van een efficiënt terugkeerbeleid nooit sprake kunnen zijn, klinkt het.
Lees ook
Duitsland en Europese Commissie bereiken akkoord over verbod op benzine- en dieselwagens
We schakelen over op zomertijd: minder slapen, langer licht
5 tot 10 jaar ‘recht op herstel’: Europa wil fabrikanten verplichten om toestellen langer repareerbaar te maken, maar Test Aankoop is kritisch
Europa wil ‘recht op herstel’ tot 10 jaar na aankoop van consumentengoederen
Video
Hoofdpunten
Rusland gaat tactische kernwapens plaatsen in Wit-Rusland: “We hoeven ons niet te bang te laten maken”
Roglic gunt Remco Evenepoel zege in slotetappe, maar Ronde van Catalonië is prooi voor de Sloveen
De opvallende comeback van Willy Claes en het probleem met de “ranzige figuren”: knokken om de lijsten van 2024
Een avond in het spoor van Sam Gooris: “Voor één soort publiek treed ik niet meer op”
De stadslijst is een feit: Open VLD en Vooruit trekken samen naar de Gentse kiezer
Beste van Plus
Sean Dhondt zet nieuwe stap in relatie
Man (33) deelt beelden van vleermuizen en andere gebreken in zijn “luxeappartement”, maar dat breekt hem zuur op
Acteur Jonathan Majors gearresteerd voor mishandeling, wurging en intimidatie
Harry Styles verwerkt breuk met Olivia Wilde in de armen van Emily Ratajkowski