Dit N+ artikel is exclusief voor jou als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule

10/01/2020 - Binnenland
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Onder andere deze elektrische Porsche zal op het autosalon te zien zijn.  AP

Elektrische wagen centraal op Autosalon 2020

Er hangt elektriciteit in de lucht

Dit jaar staat de elektrische wagen centraal op het Autosalon, en dat is voor het eerst. Terwijl de elektrische auto de voorbije jaren vooral in een hoekje stof stond te vergaren, worden vanaf vandaag op de Heizel meer dan zestig verschillende modellen getoond. En ook de consument lijkt eindelijk overstag te gaan: de hybride wagen is nu al de op één na populairste aandrijving.

Deze zie je straks op het Autosalon: De auto die een helikopter wordt, de ‘gangsterauto’ en opvallend veel stopcontacten: dit onthoudt onze man van het nieuwe Autosalon

Audi, Volkswagen, Hyundai, Honda, elk merk heeft verschillende elektrische modellen. Grote blitse karren of kleine stadswagens: wie een nieuwe elektrische wagen in overweging neemt, zal op het Autosalon ideeën kunnen opdoen. Voor het eerst staan ze er prominent te blinken. “De vergroening en verduurzaming zijn nu heel duidelijk aanwezig. We proberen te tonen dat elektrisch rijden een groot deel van de toekomst is”, zegt Joost Kaesemans van Febiac.

In België rijden al dertig elektrische modellen rond, en op het Autosalon zijn er zeker zestig te bekijken. Volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu zullen er in 2020 in totaal 170 verschillende modellen beschikbaar zijn. Kaesemans ziet dan ook een grotere variëteit. “Het is niet langer voor de elite. De elektrische wagen blijft duurder, maar er zijn ook betaalbare stads- en familiewagens beschikbaar.”

Mentaliteitswijziging

Als we mogen voortgaan op de lezers van Autowereld en Autogids, zullen er in 2020 wel degelijk meer elektrische wagens rondrijden. Bijna 21 procent van de consumenten overweegt een hybride of plug-in wagen te kopen. Daarmee is hybride zelfs populairder dan diesel: amper 11,3 procent zou nog voor een dieselauto kiezen. Benzine blijft met 32 procent wel de populairste aandrijving en bijna 9 procent zou voor een volledig elektrische wagen gaan.

“De intentie is er zeker”, zegt Alain Devos van Autowereld. “Er is een mentaliteitswijziging bezig, en dat voel je. We krijgen ook veel meer vragen over elektrische auto’s dan vroeger.”

Meer laadpalen

De aanvankelijke pijnpunten – de aankoopprijs en het bereik – zijn ondertussen grondig aangepakt. Waar het wel nog aan schort, zijn voldoende laadpalen. “Om het cru te stellen: elektrisch rijden wordt gefaciliteerd door de autosector, nu de overheid nog”, zegt Joost Kaesemans.

Experts beamen: laadpunten blijven een probleem. “En de overheid zet daarin echt geen stappen. In Brussel, een stedelijke omgeving waar een elektrische wagen handig zou zijn, heb je amper 17 laadpalen. De stad plant er 100 nieuwe tegen het einde van het jaar. Ter vergelijking: Amsterdam zit straks aan 7.000 laadpalen. We hebben de trein gemist”, zegt Tony Verhelle van Autogids.

LEES OOK. Is een bedrijfswagen minder voordelig geworden? En moeten we nu echt elektrisch gaan rijden? (+)

Het Autosalon loopt van vandaag tot en met 19 januari 2020. Meer info op www.autosalon.be

Polestar 2  

Deze zie je straks op het Autosalon:

 Porsche komt met de Taycan 4S, het is hun antwoord op concurrent Tesla. Hij is een heel pak goedkoper dan de vorige elektrische modellen die Porsche al op de markt bracht. Wie 110.533 euro veil heeft, kan deze op de kop tikken. Je krijgt dan een blitse sportwagen die 450 kilometer ver gaat met een volle batterij en 530 pk onder de motorkap heeft zitten.

 Ook de Polestar 2 wordt voorgesteld, afkomstig van een Chinees zusterbedrijf van Volvo. De wagen is volledig elektrisch, kan zo’n 500 kilometer rijden en heeft 408 pk onder de motorkap. De Polestar 1 is een hybride model en wordt op het Autosalon voor het eerst voorgesteld. De Polestar is in de eerste plaats online te bestellen voor 59.800 euro.

 Seat Mii moet een antwoord bieden voor iedereen die eerder op zoek is naar een kleine stadswagen. Hij kost 21.190 euro en is daarmee concurrentieel met andere stadswagens. Ondanks dat hij in de markt staat als stadswagen, kan de auto wel 259 kilometer ver op een volle batterij. Seat is zo overtuigd van dit model, dat het stopt met de benzineversie.(nba)

 Ivan Put

De auto die een helikopter wordt, de ‘gangsterauto’ en opvallend veel stopcontacten: dit onthoudt onze man van het nieuwe Autosalon

Autoliefhebbers kunnen de komende tien dagen hun hart weer ophalen tijdens het autosalon in Brussel. Wij konden ons donderdag al eens vergapen aan de mooiste, de allernieuwste en vooral de schoonste wagens. Want als er één ding opvalt: zo goed als alle merken hebben tegenwoordig een of meerdere elektrische modellen en minstens één SUV in hun gamma. Wat we dan weer niet zagen waren pitspoezen.

Elk autosalon, waar ook ter wereld, hoopt uiteraard op zo veel mogelijk premières. Brussel mag dit jaar zeker niet klagen met 11 wereldprimeurs (van de Mercedes-Benz GLA tot de nieuwe Jaguar F en de nieuwe Renault Espace), zeven Europese premières (van de Audi e-tron Sportback tot de BMW M8 Coupé) en 11 Belgische premières (onder andere de Volkswagen Golf 8, de Porsche Taycan, de nieuwe Opel Corsa).

De nieuwe BMW M8 Gran Coupé. Prijskaartje: 208.745 euro   put

Iedereen elektrisch

We moeten milieubewuster gaan rijden. Elektrisch is in, daar kan je niet naast kijken op dit salon. Elk automerk dat zichzelf respecteert stelt op het salon één of meerdere elektrische en/of hybride modellen voor. Zo is er een e-Mini vanaf 19.050 euro, de nieuwe Mazda MX-30 (34.590 euro). Of de Jaguar I-Pace. Opvallend hier zijn ook de klinken die automatisch in het koetswerk verdwijnen eens de wagen is gestart (te koop vanaf 80.800 euro). Een Belgische primeur is ook de eerste Skoda Octavia plug-inhybride. Op het salon in Brussel staan in totaal 176 elektrische modellen, keuze genoeg dus.

De nieuwe elektrische Mini  put

Elk merk heeft minstens één SUV

Ieder merk heeft tegenwoordig minstens één SUV in het gamma zitten. Ook de premiummerken. Zo pakt Mercedes uit met de nieuwe Mercedes-GLA en hebben sommige Aziatische merken zelfs bijna alleen nog SUV’s.

Maar de meeste opvallende is wellicht de MG ZS EV. De eerste elektrische SUV van Chinese makelij haalde vorig jaar een maximale veiligheidsscore van vijf sterren bij tests door crashtestinstituut Euro NCAP. En dat is uitzonderlijk, zeggen autospecialisten. Want Chinese auto’s hadden in het verleden geen al te beste reputatie als het op veiligheid aankwam. Die MG ZS EV wordt binnenkort op de Belgische markt gelanceerd. Basisprijs voor een wagen zonder al te veel fantasietjes: 33.710 euro. Met een volgeladen batterij kan je, zo beweren ze toch, ruim 260 kilometer rijden.

Benzine, diesel of lpg

Op het salon staan auto’s met acht verschillende aandrijftechnologieën: benzine, diesel, waterstof, elektrisch, CNG, lpg, hybride of plus-inhybride. In het goedkopere segment heeft Dacia bijvoorbeeld nog geen elektrische wagen. Maar wie op het salon een Dacia koopt kan voor dezelfde prijs kiezen tussen een diesel-, benzine- of een lpg-versie.

E-motoren

Op het autosalon staan ook 42 merken van motoren. En ook die worden elektrischer. Harley-Davidson stelt bijvoorbeeld zijn LiveWire voor die vanaf nu in ons land te koop is vanaf 34.000 euro. Volledig opgeladen, aan een laadpaal voor auto’s of thuis in het stopcontact met een speciaal meegeleverde kabel, kan je er goed 150 kilometer mee rijden.

De eerste elektrische Harley-Davidson is nu te koop in ons land  put

Droomwagens

Voor zeven euro extra kan je de Dream Cars bekijken in paleis 1. En ook daar valt het op dat alle grote en dure merken zich op de markt van de terreinwagens gooien. Een Aston Martin SUV met V8-motor kost je wel 197.000 euro. Maar dat is maar klein bier in vergelijking met de Rolls-Royce Black Badge. Hij ziet er een beetje uit als een gangsterauto. Aan het model dat op het salon staat hangt een prijskaartje van 493.589, 25 euro. Waarom die 0,25 cent er absoluut bij moet staan en of ze die niet laten vallen als we hem zouden kopen, daar kon de verkoopster op de stand ons niet op antwoorden.

De Rolls-Royce Black Badge, goed voor bijna een half miljoen euro.   put

En toch is de Rolls-Royce niet de duurste auto op het salon. In hetzelfde paleis staan Bentley’s en een Genty Akylone, een nieuwe Franse sportwagen. Kostprijs: 1.740.000 euro. Maar de absolute topper is de Bugatti Chiron Sport: 3.002.000 euro. Met de prijs van zo één Bugatti kan je 385 Dacia Logans kopen, een van de goedkoopste wagens op het salon. Nog een vergelijking: de Dacia verbruikt gemiddeld zo’n 5 liter per 100 kilometer, de Bugatti slikt over dezelfde afstand 22 liter en stoot maar liefst 506 gram CO2 uit. Bij de nieuwe Mercedes GLB bijvoorbeeld is dat maar 193 gram, de nieuwe BMW M8 tussen 253 en 256 gram.

De duurste auto van het salon, deze Bugatti Chiron Sport  put

Futuristische wagens

Zoals ieder jaar staan er ook een aantal auto’s die leuk zijn om naar te kijken maar die je niet meteen zal tegenkomen op de A12. Met de Pal-V bijvoorbeeld kan je niet alleen rijden, staat er te veel file kan hij ook vliegen. De vleugels liggen opgeplooid op het dak en het dashboard ziet er uit als dat van een vliegtuig of helikopter. Ook opvallend, de BMW i Next. Met een grote voorruit die naadloos overloopt in het panoramisch dak, parket op de vloer en de ergonomische zetels en dakbekleding in beige velours. Of de Krugger, een volledig met de hand gemaakte sportauto die meer kunst is dan auto.

De BMW Next: een rijdend salon  put

Is er te veel file kan je deze Pal-V ombouwen tot helikopter  put

Zelfs de banden van deze Krugger zijn onzichtbaar  put

Alternatieven voor de wagen

Opvallend op dit autosalon is de grote aandacht voor alternatieve vervoersmiddelen zoals elektrische steps of fietsen en monowheels. Toch vinden de organisatoren niet dat ze daarmee tegen hun eigen winkel spreken. De wegen slibben dicht, er moeten alternatieven gezocht worden. Vooral in steden, zegt Febiac. ‘WeAreMobility’, de beurs voor nieuwe mobiliteitsvormen, krijgt daarom dit jaar zelfs een centrale plaats in de Patio.

Wie wil kan een omloop afleggen met een monowheel of een step  put

Praktisch

Het autosalon loopt van vrijdag 10 tot zondag 19 januari en dat van 10.30 uur tot 19 uur. Nocturnes tot 22 uur zijn er op vrijdag 10, maandag 13 en vrijdag 17 januari.

Tickets kosten 15 euro, kinderen tot en met 5 jaar mogen er gratis in. Tot 12 jaar is er een voordeeltarief van 10 euro. En op 14, 15 en 16 januari is er een goedkoper midweekticket dat enkel online te koop is op www.autosalon.be. Dan betaal je 10 euro als volwassene. Let wel, wil je paleis 1 bezoeken waar de droomwagens staan, betaal je nog eens 7 euro extra.

All-in-ticket ‘B-dagtrip’: reis heen/terug (trein NMBS + metro MIVB) en toegang tot het salon kosten afhankelijk van het vertrektsation tussen . 21,90 en 29,40 euro.

Weet ook dat op het salon al een paar jaar geen testritten meer kunnen gemaakt worden. En wie speciaal voor de pitspoezen komt, die is er ook aan voor de moeite. Behalve dan aan de stand van Suzuki.

De tijd van de pitspoezen is duidelijk voorbij. Behalve bij Suzuki.  Photo News