Vlaamse regering verzekert: wie nieuwe auto koopt, zal jaar later niet plots een pak meer verkeersbelastingen moeten betalen

Foto: Photo News

Wie straks een nieuwe auto koopt, krijgt van de Vlaamse regering de garantie dat het belastingregime voor die wagen door de jaren heen niet zal veranderen. Op die manier wil minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) de consument zekerheid en houvast bieden, maakte hij woensdag in het Vlaams parlement duidelijk.

Wie op het punt staat om een nieuwe wagen aan te schaffen, ziet hoogstwaarschijnlijk door het bos de bomen niet meer. Naar aanleiding van het Autosalon wordt de consument om de oren geslagen met studies en nieuwe gegevens over de milieu- en klimaatvriendelijkheid van benzine-, diesel-, CNG- en elektrische wagens. En hoe zit het met de belastingen die we moeten betalen op auto’s? De overheid stimuleerde de voorbije jaren hard CNG- en benzinewagens, ten koste van diesel. Terwijl ondertussen blijkt dat de nieuwe diesels het beter doen.

De Vlaamse regering is sowieso zinnens om de autofiscaliteit - het gaat dan over de eenmalige belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting - te hervormen omdat Europa straks nieuwe CO2-normen oplegt aan de autoconstructeurs. Indien er niets verandert, is de belastingbetaler de dupe, zegt Diependaele, omdat de Europese normen veel strenger worden.

Qua principes wil de N-VA-minister niet veel veranderen. Wagens die meer CO2, stikstofoxide en fijn stof uitstoten, zullen nog altijd meer belastingen moeten betalen. Diependaele gaat ook met de nieuwe wetenschappelijke studies rekening houden. “Ik heb een paar jaar geleden zelf een CNG-wagen gekocht omdat toen werd gezegd dat die het meest milieuvriendelijk was. Nu blijkt dat niet meer zo te zijn,” dixit de minister tijdens de actuele vragen in het Vlaams Parlement.

Wel nieuw is dat de Vlaamse regering bij de hervorming er gaat voor zorgen dat consumenten zekerheid krijgen over hoeveel hun nieuwe wagen aan belastingen gaat kosten. “We willen duidelijkheid geven aan de consument. Wie een nieuwe wagen koopt, moet weten wat hij de komende jaren aan belastingen gaat betalen qua verkeersbelasting”. Het is dus niet de bedoeling dat mensen voor een verrassing komen te staan en x aantal jaren na de aankoop plots een pak meer taksen moeten ophoesten. Wie al een wagen bezit, krijgt ook de garantie dat het oude fiscale systeem blijft gelden.

Diependaele liet ook nog weten dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat de vrijstelling op de BIV en de verkeersbelasting voor CNG definitief verdwijnt. Eind dit jaar loopt het voorkeurregime af, maar het is nog altijd niet uitgesloten dat het wordt verlengd, al klinkt het op kabinet wel dat altijd is gezegd dat het een tijdelijk regime zou zijn.

Door Farid El Mabrouk
AANGERADEN