Beginnende chauffeurs drie jaar gevolgd: “Verkeer blijft doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren. Dat moet anders”

Foto: svl

Pechverhelper Touring, verzekeraar AG en telecomoperator Proximus gaan de komende drie jaar 1.000 jonge autochauffeurs van nabij begeleiden, om hen zo veiliger te laten rondrijden. Daarbij krijgen ze via hun smartphone regelmatig individuele “raad-op-maat” over hun rijstijl, die constant wordt gemonitord. “Verkeer blijft doodsoorzaak nummer 1 bij jonge twintigers. Dat moet anders.”

“Safety and more” (SAM), zo heet het project van Touring, Ag en Proximus. Samen begeleiden ze de komende drie jaar 1.000 beginnende chauffeurs, geboren na 1993.

“We hebben 2 doelen”, zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe. “Enerzijds ervoor zorgen dat deze groep jongeren zo veilig mogelijk hun eerste ervaring op de weg opdoen. Anderzijds willen we ook analyseren wat de belangrijkste verbeterpunten zijn voor beginnende chauffeurs, zodat we dat kunnen signaleren aan de overheid maar ook aan de sector van de rijscholen.”

Beginnende chauffeurs drie jaar gevolgd: “Verkeer blijft doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren. Dat moet anders”
Danny Smagghe

Snel optrekken

Het project houdt in dat jongeren hun rijgedrag continu laten monitoren, “waarbij we hen via hun smartphone geregeld feedback geven, gaande van algemene rijtips tot ook individuele raad-op-maat”, zegt Sven Adams van verzekeraar AG. “Bijvoorbeeld een chauffeur op de gevaren van snel optrekken wijzen, wanneer uit de verzamelde data blijkt dat zoiets vaak gebeurt. Of een chauffeur uitleggen dat hij op een bochtige weg best zijn snelheid wat meer matigt. Want naast snelheid en rijgedrag monitoren we ook de locatiegegevens.”

Die informatie wordt – afhankelijk van het autotype – eventueel ook nog aangevuld met andere data. Zo kunnen sommige automerken bijvoorbeeld vermoeidheid bij de chauffeur detecteren.

Dure verzekering

Touring, verzekeraar AG en Proximus willen met hun SAM-project iets trachten te doen aan de vele ongevallen waarbij jonge chauffeurs zijn betrokken, wat voor jongeren ook tot erg dure verzekeringspremies leidt. “Bij jongeren tussen 20 en 24 jaar is het verkeer doodsoorzaak nummer 1. Ze hebben daarnaast tot 4 keer meer kans op een dodelijk ongeval of een ernstig letsel dan de gemiddelde automobilist.”

Verzekeraars experimenteren al een tijdje met het aanbieden van een ‘zwarte doos” in de auto van hun klanten. Blijkt uit de opgeslagen informatie dat het om een voorzichtige chauffeur gaat, kan de chauffeur bij sommige firma’s korting krijgen op zijn autoverzekering. AG beklemtoont dat een recente bevraging uitwees dat 82 procent van de beginnende chauffeurs “geen graten ziet in een app of zwarte doos die hun rijgedrag registreert”.

Door Werner Rommers
AANGERADEN