Circus Wanty-Gobert wil lichtere fietsen door te besparen op… verf

Jan Bakelants (links) met de nieuwe fiets op stage, Xandro Meurisse (rechts) met de oude. Foto: Photo News

Gewicht is alles in de koers. En dus bespaart Circus Wanty-Gobert in 2020 op… verf.

Geen fraai beschilderde fietsen bij Circus Wanty-Gobert in 2020. De ploeg die met het merk Cube rijdt is overgeschakeld naar andere, zwaardere frames. Samen met de definitieve keuze voor schijfremmen maakt dat hun fiets in 2020 flink wat zwaarder wordt dan de exemplaren van vorig jaar. Niet ideaal, als er straks geklommen moet worden. Maar daar heeft de ploeg wat op gevonden.

De ploeg van Hilaire Van der Schueren komt straks met quasi ongelakte fietsen aan de start. Begrijp: er wordt zo weinig mogelijk verf gebruikt.

Vooral medekopman Xandro Meurisse heeft er zich sterk voor gemaakt. “Verf is gewicht”, zegt hij. “Tot dusver waren onze fietsen wit met blauw en geel. Je had bijgevolg een zware grondlaag, vervolgens een gele, witte en blauwe laag, en daar nog een laag vernis bovenop. Nu kiezen we voor zwart carbon, met een dun laagje mat vernis, en enkele stickers, meer niet. Dat scheelt makkelijk 300 à 400 gram. Oftewel: het gewicht van een volle bidon. In het besef dat je aan de voet van een col vaak een volle bidon weggooit om gewicht te besparen en beter te kunnen klimmen, maakt dat wel degelijk een wezenlijk verschil.”

Meurisse heeft zijn nieuw, zwart exemplaar al gekregen maar rijdt op stage nog rond op zijn ‘oude’ fiets, alleen Jan Bakelants mag al pronken met het nieuwe exemplaar. De andere renners van de ploeg volgen binnenkort. De nieuwe fiets van Circus-Wanty Gobert weegt nu zo’n 7,3 kilogram. Het minimale gewicht, opgelegd door de UCI, is 6,8 kilogram.

Circus Wanty-Gobert wil lichtere fietsen door te besparen op… verf
Foto: Strava

“Ik wil tonen dat ik geen eendagsvlieg ben”

Xandro Meurisse finishte vorig jaar als 21e in het eindklassement van de Tour de France en etaleerde met een derde plaats op La Planche des Belles Filles en een zevende in de rit naar Saint-Etienne zijn kunnen.

“Ik wil tonen dat ik geen eendagsvlieg ben en bevestigen in 2020”, blikt hij vooruit. “Ik ben alleszins heel blij dat Jan Bakelants er is bijgekomen. Hij brengt ervaring mee in de ploeg, niet alleen voor de renners, maar ook de staf en ploegleiding. Hij is geen kleine naam en ik kijk ernaar uit om met hem samen te koersen. Vorig jaar was mijn voorjaar niet goed. Pas vanaf de Dauphiné liep het uitstekend en de Tour was een hoogtepunt met daarna nog een sterke Tour of Britain. Ik wil tonen dat ik geen eendagsvlieg ben en stip als eerste het vierluik in de Ardennen aan: vanaf de Brabantse Pijl tot en met Luik-Bastenaken-Luik wil ik er staan. Ik weet nog niet goed wat ik waard ben in die eendagskoersen. Vorig jaar was ik ziek in die periode en kon ik me niet tonen. Ik werkte ook een hoogtestage in de Sierra Nevada af in het voorjaar en dat is me slecht bevallen. Nu krijg ik een nieuwe kans in dat voorjaar en ik wil het proberen. Lukt het niet, dan verleg ik in de toekomst de focus naar de rittenkoersen, maar je moet het wel eens gedaan hebben. Verder wil ik ook wel een goede Ronde van Romandië en Dauphiné rijden.”

Circus Wanty-Gobert wil lichtere fietsen door te besparen op… verf
Foto: Photo News

Meurisse start zijn voorjaar in de GP La Marseillaise (2 feb), dan volgt de Ster van Bessèges (5-9 febr), de Ronde van Murcia (14-15/02), de Ronde van de Algarve (19-23/2), Ardeche Classic (29/2), de Strade Bianche (7/3) en Milaan-Sanremo (21/3). “Daartussen doe ik wellicht een stage”, vervolgde hij. “Mogelijk nog een Vlaamse koers daartussen, al is er niet zo veel keuze. Ik kijk wel uit naar Milaan-Sanremo. Ik wil alle Monumenten ooit eens in mijn carrière rijden. De Ronde en Luik reed ik al, dit jaar komen daar Milaan-Sanremo en de Ronde van Lombardije bij. En wanneer ik ooit Parijs-Roubaix zal rijden weet ik nog niet. Dat is mijn droomkoers wel, zeker als ex-crosser, wil ik daar ooit koersen, maar nog niet dit jaar. En dus met stip zijn de Amstel en Luik dit jaar aangeduid.”

Meurisse wilde vorig jaar eigenlijk graag naar een WorldTour-ploeg, maar lag nog een jaar onder contract. “Als je nog een lopend contract hebt, dan moet je proberen om tot een overeenkomst te komen met de ploeg”, verduidelijkt hij. “We hebben daar vier keer over samengezeten en ik was heel open met welke ploegen ik allemaal heb gesproken, maar het is niet gelukt om vanonder dat contract te geraken. En dan ben ik niet iemand die met slaande deuren wil vertrekken, de relatie met de ploeg is te goed. Zij hebben me de kans gegeven om te koersen, dan wil je niet zomaar vertrekken. Dus ik koers nog een jaar bij dit team, het is jammer dat het niet gelukt is, maar ik wil me dit jaar tonen met mijn prestaties en zo een contract bij een WorldTour-ploeg versieren.”

Circus Wanty-Gobert wil lichtere fietsen door te besparen op… verf
Foto: Photo News

Jan Bakelants droomt nog van het WK en ook het EK

Ook nieuwkomer Jan Bakelants vertoeft sinds begin deze week met zijn ploegmaten in het Spaanse Albir en zij werkten al enkele gezamenlijke trainingstochten af. Vrijdagochtend koos hij voor een nuchtere training, vooraleer het koffieritje van de rest van de ploeg op de agenda stond.

“Dat had ik zo gepland en dat voer ik ook uit”, zegt hij. “Ik voel me goed, het is fijn om weer onder de jongens te zijn. Al is het niet zo dat ik al lang uit het profpeloton verdwenen was, ik train goed mee met de anderen. De eerste test volgt in de GP La Marseillaise (2 februari, red), waar ik wellicht nog wel wat achterstand zal hebben, maar ik hoop dat snel weg te werken. Daarna volgt de Ronde van Murcia en de Ruta del Sol. Ik wil al meteen goed beginnen en me een beetje overal tonen waar ik start, maar ik denk toch vooral aan de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik, waar ik me via de Ronde van Catalonië op zal voorbereiden. De voorbije jaren reed ik niet altijd het programma dat ik wilde rijden, koerste ik zelfs weinig en meestal in een dienende rol. Hier krijg ik de kans om me weer te tonen, me op de kaart te zetten en het koersplezier weer terug te vinden. Daar kijk ik wel naar uit.”

Zijn team mag evenwel niet naar de Tour. “Het heeft geen zin om te blijven stilstaan bij wat we niet hebben”, vindt Bakelants. “We moeten focussen op de koersen die we wel rijden. De Ronde van Oostenrijk starten we al zeker, met andere wedstrijden zijn onderhandelingen bezig. En dan moet je proberen om je daar te tonen. Na de Tour volgen nog andere mooie koersen, met de Binckbank Tour, de Canadese WorldTour-koersen en de Italiaanse semiklassiekers: er zijn nog veel dingen om naar uit te kijken.”

Ook voor de Belgische ploeg heeft Bakelants nog ambities. “Ja, ik droom nog van het WK en ook het EK. Het is twee keer een lastig parcours, ik denk dat ik zeker van dienst kan zijn voor de Belgische nationale ploeg. Op het WK kan ik zeker iets kan betekenen voor die jongere renners zoals Laurens De Plus, Remco Evenepoel en Dylan Teuns.”

Door wvo