Minder vertragingen op spoor door koperdiefstal

De spoorlijn tussen Brussel en Luik was het favoriete doelwit van dieven. Foto: BELGAIMAGE

De Belgische treinen stonden vorig jaar samen gemiddeld 42 minuten per dag stil door koperdieven die er met kabels vandoor waren. In 2018 was dat nog 2 uur en 22 minuten. Het aantal kabeldiefstallen is gedaald en ligt zelfs 85 procent lager dan in 2012. Met dank aan de politie, warmtecamera’s en de dalende koperprijs.

De koperdraad die de treinen van stroom voorziet is een geliefd doelwit van dieven. Na een record van 1.362 kabeldiefstallen in 2012 en nog eens 810 in 2013, gebeurden er opvallend minder in de jaren nadien. Tot in 2018, toen er weer 315 plaatsvonden. Maar nu is het aantal koperdiefstallen weer gedaald tot 203 (-35 procent), zo blijkt uit de jaarcijfers van Infrabel.

Zonder stroom kan een trein niet rijden, en dus leveren die diefstallen ook vertraging op. In 2018 was dat nog 2 uur en 22 minuten per dag, maar vorig jaar daalde dat weer tot 42 minuten per dag. Vooral de hogesnelheidslijnen lagen in het vizier van de dieven, en dan vooral de lijn die Brussel via Luik met de Duitse grens verbindt. Daar vond een derde van alle kabeldiefstallen plaats.

Infrabel neemt voortdurend nieuwe maatregelen tegen de kabeldiefstallen. Met afsluitingen en met warmtecamera’s, bijvoorbeeld. Op twee lijnen stortte Infrabel de kabelgoten zelfs vol met beton om de dieven te stoppen. De spoorwegnetbeheerder hoopt ook op een aanpassing van de wet, zodat het mogelijk wordt om met drones te controleren. Dat het aantal kabeldiefstallen terugviel na de piek in de zomer van 2019, hangt samen met een grote politieactie in de buurt van Luik, zegt Infrabel.

Meer vertraging door spoorlopers

Toch is er ook een bijkomende, veel eenvoudigere verklaring voor de daling. Eentje die ook de rustige jaren tussen 2013 en 2017 verklaart: de koperprijs. Want hoe duurder het koper, hoe aantrekkelijker het wordt voor criminelen om een diefstal te plegen, met alle risico’s van dien. Want dan krijg je voor je gestolen waar meer geld bij obscure handelaars.

De officiële marktprijs lag in 2011 rond de 8 euro per kilogram, in 2016 daalde hij tot 4,4 euro per kilogram. In 2018 klom de prijs weer tot 6,5 euro, begin 2019 stond hij nog maar op 5,2 euro per kilogram. De prijscurve van de voorbije jaren loopt grotendeels gelijk met die van het aantal diefstallen. Waardoor treinreizigers alleen maar kunnen hopen dat die prijs laag genoeg blijft.

Koperdiefstallen zijn overigens nooit de belangrijkste oorzaak van vertragingen geweest. Meer dan de helft van de vertragingen zijn de verantwoordelijkheid van de NMBS en Infrabel zelf, bijvoorbeeld door defecten aan de treinen of de infrastructuur. Koperdiefstallen vallen onder “overmacht”, net als spoorlopers. Die laatsten zijn goed voor bijna zes uur vertraging per dag. Ter vergelijking: in 2016 waren er gemiddeld 67 uren vertraging per dag.

LEES OOK: Infrabel zet warmtecamera’s in tegen spoorlopers in Brussel

Door Koen Baumers
AANGERADEN