“Kat is geen koelkast, toch zijn regels hetzelfde”: België wil duidelijke garantieregels voor aankoop van dieren

Dit zijn twee katten, geen koelkasten. Foto: ss

Stel: je koopt een dwergkonijn, maar later valt dat toch een pak groter uit dan verwacht. Of je dure rashond blijkt eigenlijk een kruising te zijn. Dan heb je recht op garantie. Tot nu, want door nieuwe EU-regels lijkt dat niet meer van toepassing op dieren. Daarom wil minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) eigen regels maken.

Een kat in een zak kopen, luidt de uitdrukking. Doorgaans figuurlijk bedoeld. Tot je echt bedrogen uitkomt na de aankoop van een huisdier en je geld terugwil. Voor die situaties wil minister Muylle duidelijker regels opstellen.

Tot nu vallen dieren onder dezelfde Europese garantiewetgeving als pakweg wasmachines of televisies, en heb je dus recht op twee jaar garantie. Bijvoorbeeld als je dier plots een ziekte of afwijking blijkt te hebben die bij de aankoop nog niet zichtbaar was. Maar Europa heeft nieuwe regels klaar en de dieren dreigen daaruit te vallen. Muylle wil daarom binnen de nieuwe wetgeving een apart hoofdstuk rond dieren, met duidelijker regels. Want nu is er nog te veel ruimte voor discussies en klachten. “Een consument kan nu terugvallen op drie opties”, zegt Reinhard Steennot, professor consumentenrecht (UGent). “Vervangen, terugbetalen of herstellen. Die eerste twee liggen moeilijk, want niemand geeft graag een hond weer af.”

LEES OOK. Onze asielen zitten vol ‘gewone’ honden waar niets mee aan te vangen is: “Men weet niet hoe een hond op te voeden”

“Kat is geen koelkast, toch zijn regels hetzelfde”: België wil duidelijke garantieregels voor aankoop van dieren
Is dat dwergkonijn effectief een dwergkonijn, of wordt het toch een reus? Foto: Shutterstock

De derde optie, “herstelling”, zorgt voor heel wat discussies. “Mensen stappen instinctief met het zieke dier naar hun dierenarts en presenteren de factuur daarna aan de verkoper. Maar dat is niet de bedoeling”, zegt Paul De Cooman van Ani-zoo, de beroepsfederatie voor de huisdierensector. “Als je een tv laat herstellen door een elektricien ga je achteraf ook niet met de factuur naar de verkoper. Neem contact op met de verkoper, en die zal je doorverwijzen naar een dierenarts. Dan komt de factuur rechtstreeks bij de verkoper terecht.” Dat is volgens Ani-zoo een van de zaken die duidelijker geformuleerd moeten worden in de nieuwe wetgeving.

Verbied verkoop van dieren

Dierenrechtenorganisatie GAIA kan zich niet vinden in de plannen. “Dat voorstel om via de dierenarts van de verkoper te gaan, is absoluut geen goed idee. Deze dierenartsen werken voor de kweker-handelaar in kwestie, en zijn dus allerminst objectief te noemen”, zegt voorzitter Michel Vandenbosch.

Animal Rights gaat nog verder en pleit onomwonden voor een verbod op de verkoop van dieren. “Als we dieren niet langer als goederen verhandelen, is er ook geen nood aan een garantieregeling.”

Door Sofie Geusens
TOP 10 MEEST GELEZEN