Abonnee worden? Kies je leesformule

18/01/2020 - Binnenland
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  Luc Daelemans

Docenten in hoger onderwijs willen dalende kennis van Frans stoppen

“Test jongeren eerst op kennis Frans voor ze naar hoger onderwijs gaan”

Jongeren die een opleiding starten aan de hogeschool of universiteit kunnen onvoldoende Frans om mee te kunnen met het niveau. Dat zegt een groep docenten in een nieuwe nota. Ze pleiten voor een test op het einde van het middelbaar of bij het begin van het hoger onderwijs. “Zo weten ze tenminste waar ze staan”, zegt docente Griet Theeten (UGent).

Ze zijn te veel bezig met de achterstand uit het middelbaar op te halen. Of hun studenten begrijpen de wetenschappelijke teksten Frans niet die ze onder de neus krijgen geschoven. Voor docenten Frans in het hoger onderwijs is het genoeg geweest. “Als we ons nog meer moeten bezighouden met de basiskennis komen onze eigen doelstellingen in gevaar”, zegt lector Frans Griet Theeten (UGent).

In een nota, ondertekend door proffen en lectoren van verschillende universiteiten en hogescholen, staat een opvallend voorstel om het tij te keren: een ijkingstoets Frans voor wie begint aan een talige opleiding. Die zou kunnen bestaan uit een kort essay, “naast een mondelinge gestructureerde uiteenzetting van een tiental minuten.” Daarnaast pleiten de docenten ook voor een algemene test Frans voor álle leerlingen op het einde van het middelbaar.

“Het probleem is dat we nu niet goed weten wat hun startniveau is”, zegt Theeten. “Dan is het ook moeilijk om hen bij te werken. Met een test weten de studenten meteen ook zelf waar ze staan.” En kunnen zij ook voor een andere richting kiezen als blijkt dat een opleiding Frans te hoog gegrepen is.

Het voorstel past binnen een bredere oproep van zowat iedereen die met Frans bezig is in het hoger onderwijs om dringend iets te doen aan het belabberde niveau. Hard onderzoek over dalende kennis bestaat niet, maar dat blijkt wel uit metingen die hogescholen en universiteiten zelf uitvoeren. “Slechts een minderheid haalt nog het niveau dat ze zouden moeten halen”, zegt Theeten. “Ik geef zelf al tien jaar les en ik merk in de praktijk dat studenten het Frans minder goed beheersen. Ze kunnen wel spreken, maar hun zinnen zijn vaak niet correct opgebouwd.”

Uur minder Frans

Het is trouwens niet de eerste keer dat docenten Frans aan de alarmbel trekken. Een maand geleden klaagden ze nog aan dat veel scholen ervoor zouden kiezen om een uur Frans in het eerste middelbaar in te ruilen voor een uur Engels. Het is dan ook in het basis- en secundair onderwijs dat volgens de docenten iets moet gebeuren.

Bijvoorbeeld door op een andere manier les te geven. “Er is nu minder aandacht voor grammatica en woordenschat dan vroeger”, zegt professor Alex Housen, expert meertaligheid aan de VUB. “De nadruk ligt nu meer op praktische vaardigheden als spreken en luisteren.” Daardoor zouden jongeren te weinig inzicht hebben in de taal. Ook het feit dat de Vlaamse jeugd nog amper in contact komen met de Franse cultuur, is volgens kenners nefast.

Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) belooft beterschap, onder meer door scherpere eindtermen in te voeren voor de tweede en derde graad. Ook in de lerarenopleiding en het hoger onderwijs wij meer aandacht voor taal, maar daarvoor is het wachten op concrete voorstellen.

AANGERADEN