IT-problemen bij AZ Rivierenland opgelost

Foto: Ward Bosmans

Bornem -

De informaticaproblemen waar de campussen van AZ Rivierenland in Willebroek en Bornem sinds maandag mee kampten, zijn volledig opgelost. Het ziekenhuis zal zelf contact opnemen met patiënten die door de problemen niet op consultatie konden komen.

Maandag kreeg het AZ Rivierenland af te rekenen met informaticaproblemen op de campussen in Willebroek en Bornem. De ziekenhuiscampus in Rumst bleef grotendeels gespaard. “Onze informaticadienst kon de oorzaak van de problemen vrij snel detecteren”, zegt afgevaardigd bestuurder Bart Van Bree. “Een cyberaanval kon daardoor uitgesloten worden. Het ging om een intern probleem met de harde schijven van de computerservers.”

De afgelopen dagen werd alles in het werk gesteld om de systemen opnieuw op te starten. Het ziekenhuis kreeg daarbij de hulp van een externe firma. “Samen met hen hebben onze medewerkers er alles aan gedaan om de problemen zo snel mogelijk op te lossen”, aldus Van Bree. “Dat is intussen ook gelukt. Alle drie de campussen zijn opnieuw volledig operationeel. We willen zowel de externe partners als onze eigen medewerkers bedanken voor de uitzonderlijke inspanningen die ze geleverd hebben.”

Nauwelijks hinder

Hinder voor de patiënten was er volgens het ziekenhuis nauwelijks. De meeste operaties en consultaties konden gewoon plaatsvinden, al duurden de inschrijvingen aan het onthaal soms iets langer. Op de dienst medische beeldvorming werden dinsdag alleen urgente onderzoeken uitgevoerd en de noodcentrale 112 stuurde dringende zaken tijdelijk door naar andere ziekenhuizen. “De problemen stelden zich vooral op administratief niveau”, klinkt het. “De veiligheid van de patiënten en de kwaliteit van onze zorgverlening kwamen nooit in gevaar.”

Patiënten waarvan de consultatie toch niet kon doorgaan de afgelopen dagen moeten zich geen zorgen maken. “Zij zullen door onze medewerkers opnieuw gecontacteerd worden voor een nieuwe afspraak”, aldus Van Bree.

Door Stijn Van de Sande